چکیده:
روند استفاده از آموزش الکترونیکی به سرعت در حال افزایش است . بدون شک، موفقیت در امرآموزش الکترونیکی مستلزم استقبال مخاطبان از این نوع آموزش است. یکی از روشهای پ یش بین یاستقبال افراد از موضوعی خاص و به تبع آن پیش بینی رفتار ایشان، اطلاع از نگرش آنان نسبت به آنموضوع است، هدف اصلی این پژوهش بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبتبه آموزش الکترونیکی و بررسی میزان همبستگی میان مولفه های مختلف این نگرش است . جامعهآماری این مطالعه توصیفی، شامل تمامی دانشجویان دانشکدة پرستار ی و پیراپزشک ی دانشگاه علوم1387 حداقل یک واحد یادگ یری - پزشکی مشهد بود که در نیمسال اول سال تحصیلی 1388الکترونیکی را گذرانده بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامه برگرفته از پژوهش س یدنقوی ( 1386 ) بود کهچهار مولفه اساسی دربارة نگرش دانشجویان نسبت به آموزش الکترونیکی را مورد سنجش قرارمیدهد. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمرات نگرش دانشجویان نسبت به مح یط ها ی آموزشالکترونیکی در چهار مولفه 1) مح یط آموزش چندرسانه ای، 2) مح یط یادگ یری مبتن ی بر هد ایت71 و 70 ،74 ،74/ آموزش دهندگان، 3) محیط یادگیری مستقل و 4) محیط یادگیری موثر به ترتیب 5( از 100 بود که نسبتا مطلوب است. همچنین رابطه مستقیمی میان این مولفه ها (به جز بین مولفه 1 و 4مشاهده شد. نتایج حاکی از آن بود که دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد پس از شرکت دردوره های آموزش الکترونیکی درک و نگرش مناسبی نسبت به آن پیدا کرده اند.
خلاصه ماشینی:
یکـی از روش هـای پـیش بینـی استقبال افراد از موضوعی خاص و به تبع آن پیش بینی رفتار ایشان ، اطلاع از نگرش آنان نسـبت بـه آن موضوع است ، هدف اصلی این پژوهش بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسـبت به آموزش الکترونیکی و بررسی میزان همبستگی میان مؤلفه های مختلـف ایـن نگـرش اسـت .
نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمرات نگرش دانشجویان نسبت بـه محـیط هـای آمـوزش الکترونیکی در چهار مؤلفۀ١) محـیط آمـوزش چندرسـانه ای ،٢) محـیط یـادگیری مبتنـی بـر هـدایت آموزش دهندگان ،٣) محیط یادگیری مستقل و٤) محیط یادگیری مؤثربـه ترتیـب ٧٤/٥، ٧٤، ٧١ و ٧٠ از ١٠٠ بود که نسبتا مطلوب است .
لاولـس معتقـد اسـت کـه نـوع تجربۀنظام های آموزشی ازیادگیری الکترونیکی تحت تأثیرعوامـل متعـددی ،ازجملـه نحوه نگرش فراگیران نسبت به این فناوری است (لاولس ، مترجم : فضلی خـانی ، ١٣٨٤: .
بدین منظور، نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نسـبت بـه آمـوزش هـای الکترونیکی در چهار مؤلفه محیط یادگیری مستقل ،محیط یادگیری مؤثر،محیط آموزش چندرسانه ای ومحیط یادگیری مبتنی برهـدایت آمـوزش دهنـدگان مطالعـه شـده و در نهایت میزان همبستگی میان این چهار مؤلفه بررسی شده است .
Paechter, Manuela, Maier, Brigitte, Macher, Daniel (2009), "Students' expectations of, and experiences in e-learning: Their relation to learning achievements and course satisfaction", Journal Computers & Education, Volume 54 Issue 1: 222-229.
Shukri (2005), "Computer Self-Efficacy, Com puter Anxiety, and Attitudes toward the Internet: A Study among U ndergraduates in Unimas", Educational Technology & Society, 8 (4), 205-219.