چکیده:
هدف تحقیق یافتن به سؤالات زیر بوده است: الف ) در حال حاضر دانشگاه علامه طباطبائی از چهامکانات و وسایل و تجهیزاتی جهت آموزش دانشجویان برخوردار است؟ ب) برای برگزاری دوره ها یآموزشی از راه آموزش الکترونیکی در دانشگاه علامه طباطبائی چه امکانات و تجهیزاتی لازم است ؟ ج)برنامه های آینده دانشگاه علامه طباطبائی برای برگزاری دوره های آموزشی از طریق آموزش الکترونیکیچیست؟ روش این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و برای جمع آوری اطلاعات مورد نظر از پرسشنامهو چک لیست محققساخته استفاده شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل سه بخش بوده است :الف) کلیۀ استادان و متخصصان آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی. ب) کلیۀ دانشگاه های تهران که دارایمراکز آموزش الکترونیکی هستند. ج) کلیۀ امکانات و تجهیزات موجود در دانشگاه علامه طباطبائی . دراین تحقیق از نمونه گیری غیر احتمالی و از نوع نمونه گیری در دسترس برای انتخاب متخصصان استفادهشده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها ابتدا شاخص های توصیفی و سپس برای مقایسۀ میانگینها ازاستفاده شده است، یافته ها نشان داد که SPSS- استفاده شده است. ضمناً از نرم افزار آماری 18 t آزمونامکانات موجود در زمینۀ امکانات سخت افزاری و فیزیکی و تأمین منابع مالی در حد مطلوبی قرار دار د.به عبارت دیگر، در صورت برنامه ریزی برای ایجاد مرکز آموزش الکترونیکی و شروع به کار، نیازی بهتهیه، بهبود و یا ایجاد این موارد ندارد. نتایج نشان داد دانشگاه علامه طباطبائی به نیروهای متخصص (درزمینۀ فنّاوری اطلاعات وفنّاوری آموزشی) و ارتقای سطح علمی و دانش فنی استادان و کارشناسان نیازدارد. در مورد مؤلفه های دیگر باید از طریق تربیت کارشناسان فنّاوری اطلاعات و آموزشی، برای پشتیبانیاز سیستم و حتی تولید نرم افزارهای آموزشی اقدام کرد.
خلاصه ماشینی:
امکان سنجی آموزش الکترونیکی دردانشگاه علامه طباطبائی و ارائۀراهکار ١ محمد جمشیدی مقدم * ٢ داریوش نوروزی ** چکیده هدف تحقیق یافتن به سؤالات زیر بوده است : الـف )در حـال حاضـر دانشـگاه علامـه طباطبـائی از چـه امکانات و وسایل و تجهیزاتی جهت آموزش دانشجویان برخوردار است ؟ ب) بـرای برگـزاری دوره هـای آموزشی از راه آموزش الکترونیکی در دانشگاه علامه طباطبائی چه امکانـات و تجهیزاتـی لازم اسـت ؟ ج) برنامه های آینده دانشگاه علامه طباطبائی برای برگزاری دوره های آموزشی از طریـق آمـوزش الکترونیکـی چیست ؟ روش این پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی و برای جمع آوری اطلاعات مورد نظر از پرسشـنامه و چک لیست محقق ساخته استفاده شده است .
جدول (٧) آزمون t استودنت برای مقایسۀ میانگین وضعیت موجود و مطلوب امکانات نرم افزاری در دانشگاه های دارای مراکز آموزش الکترونیکی (به تصویر صفحه مراجعه شود.
)با توجه به اطلاعات مندرج در جدول (١٢) مقدار ٧/٥٢= t با سطح معنـاداری ٠٠٠٣=p نشان دهندة اختلاف معنادار بین حالت های قابل مقایسه است ؛ به عبارت دیگر، بین وضـعیت موجود امکانات نرم افزاری دانشگاه علامه طباطبائی و وضعیت مطلوب دانشـگاه هـای دارای مراکز آموزش الکترونیک تفاوت معناداری وجود دارد.
)با توجه به اطلاعات منـدرج در جـدول (١٣) مقـدار ١١/٤= tدر سـطح معنـاداری ٠/٠٠١ =p نشان دهندة اختلاف معنادار بین حالت های قابـل مقایسـه اسـت ؛ بـه عبـارت دیگر، بین وضعیت موجود امکانات نیروی انسانی دانشگاه علامه طباطبائی و وضـعیت مطلوب دانشگاه های دارای مراکز آموزش الکترونیک تفاوت معناداری دیده شده است .