چکیده:
امروزه شرکتها به عنوان قسمتی از شبکهی روابط نگریسته میشوند که میتوانند از این شبکه مزیت رقابتی کسب کنند. تحقیق حاضر با هدف تحلیل نقش قابلیتهای پویا در رابطهی روابط بیرون سازمانی با مزیت رقابتی سازمان و کمیسازی این روابط انجام شدهاست. برای این منظور از روش تحقیق آمیخته استفاده شدهاست. ابزار کمی سازی روابط، پرسشنامه بوده است که با روشهای مختلف روایی و پایایی آن بررسی گردید. پرسشنامه در سیزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان در تهران به صورت تصادفی توزیع گردید که 352 مورد از آن کامل برگدانده شد. نتایج نشان از تاثیر بسیار بیشتر مسیر غیر مستقیم تبدیل سرمایه اجتماعی بیرونی سازمان به مزیت رقابتی نسبت مسیر مستقیم آن دارد. قابلیتهای پویا نقش میانجی معنادار و مکمل را در این رابطه ایفا میکند. حمایتهای دولت، عدم کارایی اجباری و عدم اطمینان از تقاضا از جمله متغیرهای تعدیلگر محیطی تاثیرگذار بر مدل تحقیق بوده اند.
Nowadays، companies are seen as a part of the relationships network from which competitive advantages can be gained. This study aims to analyze the role of dynamic capabilities with regard to the external relationships of organizations with competitive advantage. For this aim، a mix method was used، and a questionnaire was served to quantify those relationships. The reliability and validity of the questionnaire was checked by different methods. The questionnaire was distributed in the 13th international construction fair in Tehran through random sampling. As many as 352 were completed and returned for quantitative analysis. The findings showed that external social capital affects competitive advantage much more indirectly than directly. It was also shown that dynamic capabilities play a significant complementary and mediating role in this relationship. Government supports، enforcement inefficiency، and demand uncertainty are the environmental moderating variables that have impacts on the research model.