چکیده:
دوران نوجوانی یکی از دورههای تحولی مهم است. مشکل در تنظیم هیجان، مقابله و نیز وجود نشانههای شخصیت مرزی میتواند منجر به اختلالات اضطرابی شود. هدف این پژوهش پیشبینی اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب نوجوانان براساس تنظیم هیجان، راهبردهای مقابلهای و نشانههای اختلال شخصیت مرزی بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیشبینی بود. جامعهی آماری کلیهی دانشآموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان شهرستان تویسرکان در سالتحصیلی 94- 1393 بود که 331 نفر از آنان به روش طبقهای انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامههای تنظیم هیجان گراس و جان، راهبردهای مقابلهای اندلر و پارکر، اختلال شخصیت مرزی (BPI) و اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب را پاسخ دادند. دادهها به روش تحلیل رگرسیون چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش نشان داد که تنظیم هیجان، راهبردهای مقابلهای و نشانههای اختلال شخصیت مرزی نوجوانان میتواند نشانههای اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب را پیشبینی کند (05/0 > P). همچنین بین تنظیم هیجان با نشانههای اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب، راهبردهای مقابلهای با نشانههای اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب و نشانههای اختلال شخصیت مرزی با نشانههای اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب، از نظر آماری همبستگی معنادار وجود دارد (05/0 > P). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که تنظیم هیجان، شیوهی مقابلهی نوجوانان و میزان بروز نشانههای اختلال شخصیت مرزی در بروز نشانههای اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب نقش مهمی دارد و میتوان با توجه به ویژگیهای روانشناختی مذکور بروز یا عدم بروز این دسته از اختلالات را در نوجوانان پیشبینی کرد.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني اختلالات هيجاني مرتبط با اضطراب نوجوانان براساس تنظيم هيجان ، راهبردهاي مقابله اي و نشانه هاي اختلال شخصيت 1 مرزي 2 مجيد محمود عليلو 3 زينب خانجاني 4 احمد بيات تاريخ وصول : ٩٥/٥/٣ تاريخ پذيرش : ٩٥/٨/٢٣ چکيده دوران نوجواني يکي از دوره هاي تحولي مهم است .
هدف اين پژوهش پيش بيني اختلالات هيجاني مرتبط با اضطراب نوجوانان براساس تنظيم هيجان ، راهبردهاي مقابله اي و نشانه هاي اختلال شخصيت مرزي بود.
تجزيه و تحليل داده هاي اين پژوهش نشان داد که تنظيم هيجان ، راهبردهاي مقابله اي و نشانه هاي اختلال شخصيت مرزي نوجوانان ميتواند نشانه هاي اختلالات هيجاني مرتبط با اضطراب را پيش بيني کند (٠/٠٥ < P).
مسئله ي اصلي مورد بررسي در اين پژوهش پيش بيني اختلالات هيجاني مرتبط با اضطراب نوجوانان براساس تنظيم هيجان ، راهبردهاي مقابله اي و نشانه هاي اختلال شخصيت مرزي بود.
لذا با توجه به تعاريف و نظريات مطرح شده و نيز پيشينه ي پژوهشي، اين پژوهش به دنبال پاسخ به اين سؤال است که آيا اختلالات هيجاني مرتبط با اضطراب نوجوانان براساس تنظيم هيجان ، راهبردهاي مقابله اي و نشانه هاي اختلال شخصيت مرزي قابل پيش بيني ميباشد يا خير؟ 1.
نتايج به دست آمده از اين پژوهش حاکي از آن است که با توجه به تنظيم هيجان ، راهبردهاي مقابله اي و نشانه هاي اختلال شخصيت مرزي ميتوان بروز اختلالات هيجاني مرتبط با اضطراب را در نوجوانان پيش بيني نمود.