چکیده:
سابقه و هدف: با توجه به نقش آموزههای دینی در سلامت و تربیت دانشجویان بهعنوان نیروهای انسانی خلاق و شایسته، بررسی مرجع شناخت این آموزهها در دانشجویان اهمیت بسیاری دارد؛ بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی مرجع شناخت آموزههای دینی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه در سال 1395 انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگرساخته استفاده گردید. جهت انتخاب جامعه پژوهش از بین دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی مازندران 160 نفر انتخاب شدند. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری استنباطی کای اسکوئر و آزمون دقیق Fisher توسط نرمافزار SPSS 20 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان میدهند که خانواده برای 5/92 درصد از افراد مرجع اول، برای 4/4 درصد مرجع دوم، برای 9/1 درصد مرجع سوم و برای 3/1 درصد مرجع چهارم است. همچنین مسجد برای 3/1 درصد از افراد مرجع اول، برای 3/21 درصد مرجع دوم، برای 1/18 درصد مرجع سوم و برای 8/58 درصد مرجع چهارم میباشد. علاوهبراین، نتایج آزمون دقیق Fisher بیانکننده آن است که نسبت انتخاب مرجع آموزههای دینی در اولویتهای دوم، سوم و چهارم در دانشکدههای مختلف بهطور معناداری متفاوت میباشد (05/0P<).
استنتاج: یافتهها نشان دادند که بیشتر دانشجویان (5/92 درصد) خانواده را مرجع اول و بیش از نیمی از آنها مسجد را آخرین مرجع در شناخت آموزههای دینی خود دانستهاند؛ بنابراین ضروری است که خانوادهها نسبت به برنامهریزی مناسب برای جذابیتبخشی به اماکن مذهبی مانند مساجد برای دانشجویان اقدام کنند.
خلاصه ماشینی:
به نظر میرسد با توجه به جایگاه دانشجویان در آینده جامعه و نیز نقش آموزههای دینی در نهادینهکردن ارزشهای رفتاری در دانشجویان، مطالعه مرجع شناخت آموزههای دینی آنها به درک صحیحی از وضعیت موجود برای برنامهریزی مناسب کمک کند؛ بنابراین در پژوهش حاضر مراجع شناخت آموزههای دینی در دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است.
به این معنا که دانشجویان تمام دانشکدهها خانواده را بهعنوان اولین مرجع برای شناخت آموزههای دینی خود میدانستند؛ اما تفاوت معناداری از نظر نسبت انتخاب دومین مرجع آموزههای دینی در دانشکدههای مختلف مشاهده شد (015/0P=).
نتایج مطالعه Hunsberger نیز بیانگر آن بود که همسانی عقاید دینی در بین فرزندان با مادران 43 درصد و با پدران 48 درصد بوده است و هرچه کیفیت روابط والد- فرزند بهتر باشد، توافق در مباحث دینی بیشتر گشته و انتقال و آموزش ارزشهای دینی بهتر انجام میشود (24).
نتایج این پژوهش با یافتههای مطالعه حاضر همخوانی ندارد و دانشجویان استفاده از رسانه را برای آموزههای دینی در اولویت قرار ندادهاند (29).
در پژوهش حاضر اکثر دانشجویان خانواده را بهعنوان مرجع اول شناخت آموزههای دینی خود معرفی نمودند که این امر نشاندهنده اهمیت انتقال باورهای دینی و اعتقادی والدین به دانشجویان میباشد.
Impact of educating "Islamic knowledge’s" courses on students' religious attitude.
The International Journal for the Psychology of Religion.
Journal for the Scientific Study of Religion.
Journal for the Scientific Study of Religion.
Journal for the Scientific Study of Religion.
Television and religious identity (case study: students of Mazandaran University).