چکیده:
عوملل متعددی میتوانند در روایی یک آزمون تاثیر داشته باشند. آری ، جیکاب، سورنسون و واکر (2014) از آنها با عنوان عوامل واریانس نامربوط به سازه یاد میکنند. در برخی موارد، رایانه میتواند نتایج آزمونها را به حاشیه ببرد و تبدیل به منبع تهدیدی برای روایی آزمون شود. علاوه بر یارانه، جنسیت، سن، زبان مادری و رشته تحصیلی نیز متغیرهایی هستند که میتوانند واریانس نامربوط به سازه تولید کنند. در تحقیق حاضر نمرات آزمون تافل آی بی تی به عنوان متغییر وابسته مورد تحقیق قرار گرفت. بدین منظور، صد نفر به پرسشنامههایی در مورد آشنایی با رایانه و دیدگاهشان نسبت به رایانه پاسخ دادند و نیز در یک تافل آی بی تی شرکت کردند. در مرحله اول، سطح آشنایی با رایانه بررسی شد و در مرحله بعدی دیدگاه شرکتکنندگان در مورد رایانه و تأثیر سه متغیر مشخصشده (سن، جنسیت و زبان مادری) بر نتایج آزمون موردمطالعه قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشاندهنده روابط معناداری بین این متغیرها و نمرات آزمون نبود.
Ary, Sorensen, and Walker (2014) refer to these factors as construct irrelevant ones. Computer like other innovations has aspects that should be investigated. In some cases, computer can distort the tests results and be a source of threat for test validity (construct irrelevant variance). Besides computer familiarity, other demographical factors such as gender, age, mother tongue and filed of study can be the sources of construct irrelevant variance. Therefore, the researchers chose to analyze the role of these phenomenon in the assessing procedure. In order to do this, one hundred participants answered computer familiarity and attitude toward computer questionnaires and a computer based TOEFL IBT®. At the first step, the level of computer familiarity was investigated and the next stage was related to probing attitude of the participants toward computer and effect of three specified variables (age, gender, and mother tongue) on the test results. Results did not indicate meaningful relation between these variables
خلاصه ماشینی:
تی شرکت کردند؛ در مرحله اول، سطح آشنایی با رایانه بررسـی شـد و در مرحلة بعدی، دیدگاه شرکت کنندگان در مورد رایانه و تأثیر سه متغیر مـشخص شـده (سـن ، جنـسیت و زبان مادری) بر نتایج آزمون موردمطالعه قرار گرفت .
یکـی از مزیت های این آزمونهای رایانه ای، در زمینة آموزش از راه دور است ؛ بـرای مثـال، بـسیاری از نهادها و دانشگاهها مانند دانشگاه کالیفرنیا و لوسآنجلس (UCLA)، آزمونهـای تعیـین سـطح زبان دوم را عرضه کردند که مبتنی بر وب هستند و در آینـده، مـی تـوان ایـن آزمـونهـا را در اختیار زبانآموزانی قرارداد که خواهان ورود به ایندانشگاههاهستند.
Choi, Kim, Boo به این پرسشنامه ها و همچنین آزمون تافل اینترنتی پاسخ دادند تحقیق حاضر، به طـور مـشخص در جست وجوی پاسخ به سؤالهای زیر است : ١- آیا آشنایی یا عدم آشنایی با رایانه ، باعث ایجاد واریانس نـامربوط بـا سـازه در آزمـون تافل می شود؟ ٢-آیا رشتة تحصیلی تأثیری در نمرات آزمون دارد؟ ٣-دیدگاه شرکت کنندگان در آزمون نسبت به رایانه و فّناوری چیست ؟ ٤-آیا سن ، زبان مادری و جنسیت در نمرات آزمون آی.
Schmidt, Hunter, Pearlman, Hirsh, Sackett, Schmitt, Zedeck می گویند.
برای پاسخ به این سؤال، محققان نمرات تافل را بـا نمـرات بـه دسـت آمـده از پرسشنامة آشنایی با رایانه مقایسه کردند؛ سؤال دیگر مـرتبط بـا بررسـی رابطـة احتمـالی بـین رشته های تحصیلی مشارکت کنندگان و نتایج تافل آی بی تی شان بود.
The construct validity of a language proficiency test: A multitrait multimethod approach.
On the construct validity of the reading section of the university of Tehran English Proficiency Test.