چکیده:
قرآن کریم معتبرترین سند موجود جهت استنباط احکام فقهی است، با این وجود آیات فقهی چون دیگر آیات به تفسیرها و برداشتها ناسازوار با یکدیگر دچار شدهاند. عَزیزه هِبری از اندیشمندان مسلمان و مطرح آمریکائی و مبتکران نظریه فمینسیم اسلامی- قرآنی است. وی دیدگاه اندیشمندان اسلامی را درباره «ضرب» زن در آیه 34 سوره نساء، به چالش کشیده و نظریاتی کاملاً متفاوت ارائه کرده است، لذا این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی درصدد آن است تا به این پرسش پاسخ دهد که دیدگاه عَزیزه هِبری در تفسیر «ضَرْب» زن در آیه 34 سوره نساء، چگونه است؟
مهمترین نقدهای وارد به دیدگاهها و استدلالهای عبارتند از: 1- پذیرش ضَرْب نشانه برتری جنسیت مرد نسبت به زن و موجب شرک نیست، 2- ضَرْب زنان با تکریم آنان در احادیث نبوی(ص) منافات ندارد، 3- پذیرش تغییر حکم در فقره ضرب آیه، مستلزم پربرش اجتهاد در مقابل نص است، 4- فرمانبرداری از شوهر در چارچوب شرع عین اطاعت از خداوند است، 5- اطاعت زن از شوهر در خصوص زناشویی واجب است و بنا بر دلایل مختلف، تفسیر ضرب زن به هنگام ارتکاب فحشا صحیح نمیباشد.
خلاصه ماشینی:
نقد و بررسي ديدگاه عزيزه هبري در تفسير مفهوم «ضرب » زن در آيه ٣٤ سوره نساء 1 رسول محمد جعفري 2 محمود صيدي تاريخ دريافت : ١٣٩٦/١٠/١٦ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/١/٢٧ چکيده قرآن کريم معتبرترين سند موجود جهت استنباط احکام فقهي است ، با اين وجود آيات فقهي چون ديگر آيات به تفســيرها و برداشــت ها ناســـازوار با يکديگر دچار شـــدهاند.
وي ديدگاه انديشمندان اسلامي را درباره «ضرب» زن در آيه ٣٤ سوره نساء، به چالش کشيده و نظرياتي کاملا متفاوت ارائه کرده است ، لذا اين پژوهش با روش توصيفي تحليلي درصدد آن است تا به اين پرسش پاسخ دهد که ديدگاه عزيزه هبري در تفسير «ضرب» زن در آيه ٣٤ سوره نساء، چگونه است ؟ مهم ترين نقدهاي وارد به ديدگاهها و اســـتدلالهاي عبارتند از: ١- پذيرش ضــرب نشــانه برتري جنســيت مرد نســبت به زن و موجب شرک نيست ، ٢- ضرب زنان با تکريم آنان در احاديث نبوي(ص) منافات ندارد، ٣- پذيرش تغيير حکم در فقره ضـــرب آيه ، مســـتلزم پربرش اجتهاد در مقابل نص اســـت ، ٤- فرمانبرداري از شـــوهر در چارچوب شـــرع عين اطاعت از خداوند اســـت ، ٥- اطاعت زن از شــوهر در خصــوص زناشــويي واجب اســت و بنا بر دلايل مختلف ، تفسير ضرب زن به هنگام ارتکاب فحشا صحيح نمي باشد.