چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر انگیزش کارکنان بخش عمومی بر نگرش شغلی آنان است و در این
رابطه نقش تعدیل کنندگی تناسب فرد و سازمان نیز بررسی خواهد شد. انگیزش کارکنان بخش عمومی
در چهار بعد )جذابیت خدمات عمومی، تعهد به منافع عمومی، دلسوزی و فداکاری( بررسی شده است.
نگرش شغلی نیز در دو بعد )رضایت شغلی و تعهد سازمانی( مطالعه شد. جامعه آماری این پژوهش شعبه
با » سازمان امور مالیاتی تهران « درختی 220 کارمند بود که از میان آنها تعداد 153 پرسشنامه به روش
نمونه گیری تصادفی ساده جمع آوری شد. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد پری
( 1996 ( و کیم ) 2012 ( صورت گرفت. تحلیل داده ها نشان داد که انگیزش خدمات عمومی بر نگرش
شغلی کارکنان تاثیر دارد؛ اما تاثیر انگیزش خدمات عمومی از طریق تناسب فرد سازمان بر نگرش
شغلی کارکنان، تایید نشد.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش به منظور بررسی تأثیر انگیزش خدمات عمومی (PSM)١ و تناسب فرد ـ سازمان بر نگرش شغلی کارکنان ، «سازمان امور مالیاتی» به عنوان جامعه آماری انتخاب شد.
توسعه فرضیه ها و مدل مفهومی در این پژوهش از یک سو به بررسی تأثیر انگیزش خدمات عمومی (به عنوان متغیر مستقل ) بر نگرش شغلی کارکنان (به عنوان متغیر وابسته ) به صورت مستقیم پرداخته می شود و از سوی دیگر این رابطه با وجود متغیر تناسب فرد ـ سازمان (به عنوان متغیر میانجی) به صورت غیرمستقیم بررسی می شود.
در مدل بالا با وجود اینکه ضریب معناداری بین تناسب فرد ـ سازمان و نگرش شغلی کارکنان بیشتر از ١/٩٦ است (٥/٢٨)، چون مقدار ضرایب معناداری رابطه بین PSM و تناسب فرد ـ سازمان برابر ١/٨٢ است ، فرضیه اصلی دوم پژوهش تأیید نمی شود.
در این پژوهش ، تأثیر انگیزش خدمات عمومی بر نگرش شغلی کارکنان با در نظر گرفتن متغیر میانجی تناسب فرد ـ سازمان ، بررسی شده است .
در فرضیه های اصلی این پژوهش به بررسی انگیزش خدمات عمومی بر نگرش شغلی کارکنان به طور مستقیم و بررسی تأثیر انگیزش خدمات عمومی بر نگرش شغلی کارکنان با متغیر میانجی تناسب فرد- سازمان پرداخته است .
Perry دوم اینکه در این پژوهش ، استدلال نظریه P-O fit مبنی بر اینکه نگرش های کاری افراد به وسیله درجه تناسب بین افراد و سازمان تحت تأثیر قرار می گیرند، تأیید می شود.
Testing the Mediating Effect of Person-Organization Fit in the Relationship between Public Service Motivation and Work Attitudes.