چکیده:
رسانهها به دلیل ماهیت فراگیر خود در میان نهادهای زندگی اجتماعی و تاثیرگذاری بر فرایند کاهش عرضه و تقاضای موادمخدر، نقش برجستهای در پیشگیری از اعتیاد دارند. در واقع رسانهها برای آموزش، گسترش دانش و جلب مشارکت عمومی برای پیشگیری از اعتیاد ابزار مناسبی هستند. هدف از تحقیق حاضر تعیین رابطه مصرف رسانهای با گرایش به مصرف موادمخدر در بین جوانان شهر اردبیل بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را همه جوانان بالای 18 سال شهر اردبیل تشکیل میدادند. نمونهای به حجم 384 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته و برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مصرف رسانهای با گرایش به مصرف موادمخدر رابطه معکوس معنیداری وجود دارد. همچنین بین مصرف رسانههای چاپی و الکترونیک با گرایش به مصرف موادمخدر در بین جوانان شهر اردبیل رابطه معکوس معناداری وجود دارد. بین مصرف رسانههای خارجی با گرایش به مصرف موادمخدر در بین جوانان شهر اردبیل رابطه مثبت معناداری وجود دارد. استفاده از رسانههای مختلف باعث میشود تا در درجه اول آگاهی جوانان در زمینه اعتیاد و مصرف موادمخدر افزایش پیدا کند و در درجه دوم باعث میشود تا اوقات فراغت جوانان با رسانههایی همچون کتاب، روزنامه، تلویزیون و اینترنت پر شود و این عوامل باعث میشود تا گرایش به مصرف موادمخدر در بین جوانان کاهش یابد.
خلاصه ماشینی:
رابطه مصرف رسانهای با گرایش به مصرف موادمخدر (مورد مطالعه: جوانان شهر اردبیل) سید اکبر موسوی اصل1، علی جعفری2 چکیده رسانهها به دلیل ماهیت فراگیر خود در میان نهادهای زندگی اجتماعی و تاثیرگذاری بر فرایند کاهش عرضه و تقاضای موادمخدر، نقش برجستهای در پیشگیری از اعتیاد دارند.
نتایج نشان داد که بین مصرف رسانهای با گرایش به مصرف موادمخدر رابطه معکوس معنیداری وجود دارد.
همچنین بین مصرف رسانههای چاپی و الکترونیک با گرایش به مصرف موادمخدر در بین جوانان شهر اردبیل رابطه معکوس معناداری وجود دارد.
نتایج تحقیق نشان داد که بین مصرف رسانهای با تغییر سبک زندگی در بین دانشجویان رابطه معنیداری وجود دارد.
نتایج پژوهش نشان داد که بین مصرف رسانهای با گرایش به مصرف موادمخدر رابطه معکوس معنیداری وجود دارد.
ضریب همبستگی متوسط و البته معکوس نشان میدهد که مصرف رسانهای که شامل رسانههای چاپی، الکترونیک و خارجی است میتواند تاثیر معکوس بر گرایش به مصرف موادمخدر در بین جوانان شهر داشته باشد.
نتایج تحقیق آنها نشان داد که بین مصرف رسانهای با تغییر سبک زندگی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی رابطه معنیداری وجود دارد.
یافته دیگر پژوهش حاضر این بود که بین مصرف رسانههای چاپی با گرایش به مصرف موادمخدر رابطه معکوس معنیداری وجود دارد.
نتایج تحقیق صورت گرفته در مورد روزنامههای ایران (چهار روزنامه دولتی و پر تیراژ ایران) بیانگر آن است که این رسانهها در برنامههای پیشگیری از سوءمصرف موادمخدر کارکرد فعالی نداشتهاند.
همچنین نتایج پژوهش نشان داد که بین مصرف رسانههای خارجی با گرایش به مصرف موادمخدر رابطه مثبت معنیداری وجود دارد.