چکیده:
استفاده از فناوری موجب خلق ثروت می شود. مقدار این ثروت ایجاد شده قیمت فناوری را معین می کند. چه خود توسعه
دهنده فناوری ازآن استفاده کند و چه طرف دیگر فناوری را برای استفاده در یک کسب و کار دیگر خریداری کند. برای قیمت
گذاری فناوری روش های متعددی استفاده می شود. برخی از آنها با تمرکز بر محاسبات ریاضی بعضا پیچیده به پیش بینی و
تعیین قیمت فناوری می پردازند. این روش ها اصطلاحا به روش های کمی ارزش گذاری و قیمت گذاری فناوری معروف اند.
در این تحقیق به بررسی روش های قیمت گذاری فناوری در حوزه هواپیما سازی پرداخته می شود. برای این منظور دو شرکت
هواپیمایی ایرباس و بوئینگ مورد بررسی قرار گرفته و رویکرد قیمت گذاری فناوری در این دو شرکت مورد بررسی و تجزیه و
تحلیل قرار می گیرد.
خلاصه ماشینی:
3- قیمت گذاری در حوزه هواپیما سازی رقابت در صنعت هواپیمای پهن پیکر توانمندی های بازرگانی شرکت بوئینگ برای توجه زیادی را بخود جلب نمود دلیل این امر مناقشه در زمینه احاطه مالیاتهای ایرباس می باشد، ولی به دلیل ساختار بازار غیرمعمول که در آن وضعیت اقتصادی متناسب با تقاضای بازار می باشد.
3-1- جنبه های رقابت ایرباس-بوئینگ برآوردهای ساختاری برای بخش قبلی می تواند برای کشف تاثیر دو رویداد مهم بکار می رود: (1) توافقنامه سال 1992 بین ایالات متحده و اتحادیه اروپایی با توجه به جایگزینها و رقابت در تولید هواپیما و (2) ورود مدل جدید هواپیمای مسافری پهن پیکر ایرباس ای-380 از اهداف موجود برای رقابت مستقیم با هوایپمای بوئینگ 747 می باشد (ایروین و پاونیک، 2004).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1- تعداد صندلی ها برای هواپیماهای تک راهرویی و پهن پیکر (ایروین و پاونیک، 2004) در اینجا ما عمدتا بر روی گروه هواپیمای مسافری پهن پیکر تاکید داریم زیرا بیشتر منازعات بین المللی بازرگانی در مورد رقابت در این محصولات می باشد.
در این راستا ما با دو متغیر برای دو نوع ابزار تجهیز می شویم: هزینه های متغیر (دستمزد ساعتی در اتحادیه اروپایی و ایالات متحده و قیمت فلز آلومینیوم)، و مشخصات هواپیمای رقیب، دارای حد متوسط در سراسر بازار هواپیماهای پهن پیکر و متوسط محصولات در هر بخش از بازار بطور جداگانه می باشد.
Isfahan, Shahin Shahr, Iran Aircraft Manufacturing Company (IAMCO) Abstract The use of technology creates wealth.
This research deals with the technology pricing techniques in the aircraft manufacturing area.