چکیده:
تمدن و تقدس هر جامعه ای مدیون آموزش و پرورش آن جامعه است . بدون داشتن یک نظام آموزشی و تربیتی صحیح ، انتظار هیچگونه پیشرفت و تمدنی را نمیتوان از جامعه داشت . با بررسی و تحقیق در اوضاع و احوال ملتها و شناخت عوامل پیدایش حیات و مرگ تمدنها در مییابیم که آن قوم و ملتی در مبارزه با جهل و نادانی به پیروزی رسیده و در پیریزی و پیشبرد تمدن بشری نقش موثری داشته است که بیشترین تلاش و کوشش را صرف بهبود نظام تعلیم و تربیت آحاد جامعه خویش کرده است . هر کشوری که قصد دارد به پیشرفت و تکامل و ترقی در زمینه های فرهنگی، صنعتی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و ... دست یابد، باید از یکسری اصول و قوانین علمی و عملی بهره جوید. در این راستا بدون بهره گیری شایسته معلمان عزیز از روشهای صحیح تدریس و آشنایی با اصول مشاورة کودک و نوجوان ، پیشرفتی در تحصیل دانش آموزان و در نتیجه پیشرفت جامعه حاصل نخواهد شد. بیشک پیشرفت در تعلیم وتربیت هم میتواند در وضعیت زندگی جوامع گوناگون نتیجه مثبت داشته باشد. بنابراین توجه به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و اینکه چه عواملی می تواند در این مهم دخالت داشته باشد، می تواند در حل برخی از مشکلات انسانها مفید واقع شود. در این مقاله به برخی از عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اشاره می شود.
خلاصه ماشینی:
"حال با توجه به اهمیت آموزش و پرورش در توسعه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و صرف هزینه های هنگفت ، اگر پیشرفت تحصیلی دچار آسیب شود، چه باید کرد؟ ١-١-اهمیت و ضرورت تحقیق به طور قطع پیشرفت تحصیلی دانش اموزان برای متولیان تعلیم و تربیت قابل توجه و اهمیت است .
سه «متغیر مرتبط با زمان ٢» در این مدل تعیین شده اند که عبارتند از: الف - متغیر «استعداد»: که عبارت است از مقدار زمانی که یک دانش آموز نیاز دارد تا یک موضوع خاصی را به اندازة معیار تعیین شده بیاموزد به شرط آنکه انگیزه و امکانات مناسب برای یادگیری وجود داشته باشد و کیفیت تدریس نیز در حد مطلوب تأمین شده باشد.
(نظری، ١٣٧٤) ٤-٢-شاخص های خانواده و تأثیر آن در پیشرفت تحصیلی تأثیر خانواده به عنوان یکی از مهمترین و با نفوذترین عوامل رشد شخصیت فرض میشود و به همین میزان در بررسی منابع مشکلات دانش آموزان باید خانواده مورد بررسی قرار گیرد.
بیماری والدین گاهی مانع نظارت صحیح بر درس و رفتار فرزندان میشود و ممکن است دانش آموز نسبت به درس و کلاس درس بیخیال شده ، علاقه و انگیزة خود را به ادامه تحصیل از دست بدهد و زمینه را برای افت تحصیلی او فراهم شود.
ساکس ١(١٩٨٠) بر این باور است که آزمونهای پیشرفت تحصیلی را میتوان ابزارهایی تعریف کرد که برای اندازه گیری میزان یادگیری دانش آموزان در مواد درسی خاص ، ساخته میشوند."