چکیده:
هدف این تحقیق بررسی انگیزه های نوجوانان ٩ تا ۱۸ ساله از مشارکت در رشته های مختلف ورزشی بود. این تحقیق با
رویکرد توصیفی انجام شد. بدین منظور بیش از ۲۰۰ مورد پرسشنامه مشارکت ورزشی گیل در بین نمونه آماری توزیع شد.
تحلیل های اماری با روش تحلیل واریانس و آزمون های من ویتنی و فریدمن انجام شد. ورزشکاران رشتههای انفرادی به طور
معنی داری انگیزش موفقیت بالاتری نسبت به ورزشکاران گروهی داشتند (0.002 =p) و در سایر انگیزه های مشارکت در
ورزش بین ورزشکاران رشته های تیمی و انفرادی تفاوت معناداری وجود نداشت. در گروه ورزشکاران رشتههای انفرادی» ارتقای
مهارت. آمادگی جسمانی و تندرستی و گروه بالاترین رتبه ها را داشتند. در بین ورزشکاران رشته های گروهی نیز آمادگی
جسمانی, گروه و ارتقای مهارت به ترتیب بالاترین رتبه ها را کسب کردند. در عامل آمادگی جسمانی (p.019)» تخلیه
(p.0001) روابط با دیگران (p=.018) و لذت و سرگرمی (p.008) شرکت کنندگان بالای چهارده سال به
طور معنی داری اهمیت بیش تری قائل بودند. با توجه به تفاوت هایی که در ماهیت رشته های انفرادی و گروهی وجود دارد.
تفاوت بین انگیزه های افرادی که در این گونه رشته ها فعالیت می کنند منطقی به نظر می رسد. پیشنهاد می شود مسئولان از
انگیزش های غیر مادی برای ارتقای مشارکت در ورزش استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
بازیکنان فوتبال استرالیایی به روابط با دیگران تاکید داشتند؛ در حالی که گروه تمرینات 1 Participation Motivation 2 - Buonamano, Cei & Mussino 3 - Chowdhury مبتنی بر ژیمناستیک بر سلامت جسمانی و قیافه ، بازیکنان تنیس بر رقابت ، تکواندوکاران و ورزشکاران یوگا بر سلامت روانشناختی و تسلط به عنوان انگیزه های اصلی تمرکز کردند.
1- Sirard, Pfeiffer,and Pate, 2 - Wan-Chun Hsiung 3 - Salguero, Gonzalez-Boto,Tuero & Marquez چاشمی و همکاران (١٣٩٠)، انگیزش مشارکت دانشجویان دختر و پسر در فعالیت های ورزشی و ارتباط آن با هدف گرایی را مورد مطالعه قرار دادند.
جدول ٥- نتایج آزمون من ویتنی برای مقایسه انگیزه های مشارکت بین ورزشکاران بالای چهارده سال و زیر چهارده سال (به تصویرصفحه رجوع شود ) ٦- بحث و نتیجه گیری بر اساس الگوی نظری ارایه شده برای پرسشنامه مشارکت ورزشی گیل در تحقیق شفیع زاده و همکاران ، این پرسشنامه هفت عامل دوستان (آیتم های ٢،١١ و ٤)، شهرت (آیتم های ٢٨،١٤،٣،٢١ و ٢٣)، گروه (آیتم های ٨،١٨،٢٢)، رقابت جویی (١٧،٢٦،٢٠،٧ و ١٩)، یادگیری (آیتم های ١٥،٢٤،١٠،١،١٣ و ١٢)، افراد مهم (آیتم های ٢٧،٩،١٦) و انرژی (آیتم های ٢٩،٥،٣٠،٦) را به عنوان انگیزه های افراد شرکت کننده در ورزش معرفی می کند.
بر اساس نتایج این تحقیق پیشنهاد می شود با توجه به این که در ورزشکاران انفرادی ارتقای مهارت ، آمادگی جسمانی و گروه مهم ترین انگیزه ها بودند و اهمیت خیلی بیشتری در نظر پاسخ دهندگان داشتند، مربیان و دست اندرکاران این رشته ها برنامه های انگیزشی خود را بر محور این 1 - Çağlar & et al.
Motivational factors associated with sports program participation in middle school students: Journal of Adolescent Health.