چکیده:
یادگیرندگان دارای تفاوتهای فردی مهمی در زمینه یادگیری هستند؛ در حالی که به نظر میرسد در اغلب کلاسهای آموزشی کمتر به این مقوله مهم توجه میشود. هدف کلی این پژوهش توصیفی همبستگی تعیین ارتباط سبک یادگیری با ابعاد شخصیتی دانشآموزان کشاورزی بود. جامعه آماری که تعداد 142 نفر از (N= پژوهش دانشآموزان مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه بودند ( 1100 آنان براساس جدول کرجسی و مورگان با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای به تفکیک جنسیت به< GEFT و ILP عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استاندارد استفاده شد. براساس یافتهها، بیشتر دانشآموزان کشاورزی از سبک یادگیری مستقل از زمینه برخوردارند و دارای ابعاد شخصیتی درونگرا، تجربی، تاملی و ادراکی هستند. ارتباط سبک یادگیری با ابعاد شخصیتی دانشآموزان کشاورزی معنادار است. همچنین بین سبک یادگیری با جنسیت دانشآموزان ارتباط معناداری وجود دارد. ارتباط ابعاد شخصیتی با جنسیت دانشآموزان نیز معنادار شد. بنابراین، اغلب دانشآموزان پسر از سبک یادگیری مستقل از زمینه و دانشآموزان دختر از سبک یادگیری وابسته به زمینه برخوردارند. دانشآموزان پسر معمولا درونگرا و تاملی در حالی که دانشآموزان دختر برونگرا و احساسی هستند.
خلاصه ماشینی:
ارتباط سبک یادگیری باابعادشخصیتی دانش آموزان مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه ١ دکتر امیرحسین علی بیگی * ٢ زهرا اطهری ** شهپر گراوندی ٣*** چکیده یادگیرندگان دارای تفاوت های فردی مهمی در زمینه یادگیری هستند؛ در حالی که به نظر می رسددر اغلب کلاس های آموزشی کمتر به این مقوله مهم توجه می شود.
براساس یافته ها، بیشتر دانش آموزان کشاورزی از سبک یادگیری مستقل از زمینه برخوردارند و دارای ابعاد شخصیتی درون گرا، تجربی ، تأملی و ادراکی هستند.
تیمونس ١(٢٠٠٥) در مطالعه ای که برروی سبک های یادگیری و تدریس انجام دادند به این نتیجه رسیدند که فراگیران بیشتر از سبک های یادگیری مستقل از زمینه برخوردارند و سبک های تدریس فراگیر-محور را ترجیح می دهند؛ گارتون و همکاران (١٩٩٧: ٤٣-٣٨)در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که اکثر معلمان کشاورزی دارای ابعاد شخصیتی برون گرا، شهودی ، احساسی و قضاوتی هستندو سبک های یاددهی دانش آموز ـ محور را ترجیح می دهند؛ در حالی که اکثر دانش آموزان از ابعاد شخصیتی درون گرا، تجربی ، تأملی وادراکی برخوردار هستند.
Individual Learning Preference Checklist شخصیتی و همچنین تعیین ارتباط سبک یادگیری ، ابعاد شخصیتی با جنسیت دانش آموزان کشاورزی ، در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
بر اساس جدول (٣)، با احتمال ٩٥ درصد بین سبک یادگیری با ابعاد شخصیتی دانش آموزان کشاورزی از نظر آماری ارتباط معناداری وجود دارد.
عبادی (١٣٨٤) نیز در تحقیق خود نشان داد که بین سبک یادگیری با ریخت های شخصیتی دانش آموزان ارتباط معناداری حاکم است .