چکیده:
پژوهش حاضر با عنوان بررسی فرهنگ سازمانی و رابطه آن با کارآفرینی سازمانی از دیدگاه کارکنان
غیر هیئت علمی در دانشگاه شهید بهشتی تهران صورت گرفته است. هدف کلی این پژوهش بررسی
فرهنگ سازمانی و رابطه آن با کارآفرینی سازمانی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل 239 نفر از
86 هستند و با استفاده از جدول - کارمندانی است که دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی سال تحصیلی 87
مورگان حجم نمونه 148 نفر تعیین شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است . برای
تجزیه و تحلیل اطلاعات از رو شهای آمار استنباطی استفاده شد. مهمترین نتایج به دست آمده به شرح
زیر است. بین" فرهنگ سازمانی" و "کارآفرینی سازمانی" در دانشگاه شهید بهشتی رابطه معنادار وجود
دارد.
خلاصه ماشینی:
عزیزی در بررسی زمینه های بروز و پرورش کارآفرینی در دانشجویان سال آخر کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شهیدبهشتی نتیجه گرفته است که بین متغیرهای اعتقاد به کنترل درونی ، انگیزه پیشرفت ، ریسک پذیری ، استقلال طلبی ، و خلاقیت دانشجویان با کارآفرینی آنان رابطه معناداری وجود دارد[١٢].
هزار جریبی در پژوهشی دیگر نشان داده است که بین کارآفرینی و دوره های آموزش مهارت های فردی ، انگیزه پیشرفت ، ریسک پذیری ، نیاز به موفقیت و خلاقیت رابطه معنا داری وجود دارد[١٤].
مؤلفه جهت دهی :با توجه به داده های جدول، زیرا مقدار٠/٦٠١ = r در سطح معناداری٠/٠٥ >p معنادار است ؛بنابراین فرض تحقیق با ٠/٠٩٥اطمینان پذیرفته میشود به عبارت دیگر بین جهت دهی و کار آفرینی سازمانی در دانشگاه شهید بهشتی رابطه معناداری وجود دارد .
به عبارت دیگر بین سیستم های پاداش مناسب با کار آفرینی سازمانی در دانشگاه شهید بهشتی رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد.
به عبارت دیگر بین خلاقیت فردی و کارآفرینی سازمانی در دانشگاه شهید بهشتی رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد.
به عبارت دیگر بین میزان حمایت مدیریت با کارآفرینی سازمانی در دانشگاه شهید بهشتی رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد.
علاوه بر این ارتباط بین ابعاد فرهنگ سازمانی (جهت دهی ، احساس هویت سازمانی ، سیستم های پاداش مناسب ، خلاقیت فردی ، مخاطره پذیری ، تحمل تعارض ، یکپارچگی و انسجام سازمانی ، الگوهای باز و متنوع ارتباطات ، حمایت مدیریت )، و کارآفرینی سازمانی در دانشگاه شهید بهشتی مثبت و معنادار است .