چکیده:
توریسم و ورزش پدیده های جذابی هستند که قرار گرفتن آنها در کنار هم می تواند به هم افزایی قابل توجهی در هر دو حوزه منجر گردد. هدف پژوهش حاضر کشف روابط بین متغیرهای کیفیت ادراک شده، رضایت و تمایل به بازدید مجدد با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) بوده است. این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش گردشگران ورزشی بودند که در بازه زمانی سال 1391 به شهر نوشهر به عنوان یک مقصد گردشگری ورزشی مسافرت داشته اند. تعداد 310 گردشگر ورزشی به روش نمونه گیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روائی مدل و ارتباط بین متغیرهای پژوهش از روش مدلیابی معادلات ساختاری مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به نتایج بدست آمده، ادراک گردشگران از کیفیت مقصد گردشگری ورزشی، رضایت آنان را تحت تاثیر قرار داده؛ همچنین این امر به طور مثبتی بر سطح تمایل گردشگران به بازدید مجدد از آن مقصد تاثیر گذاشته است. یافته های این پژوهش منجر به درک بهتری از مکانیسم های رفتاری گردیده که می تواند مبنایی قابل قبول برای حفظ و افزایش بازدید گردشگران ورزشی از یک مقصد ورزشی را ترسیم نماید.
Tourism and sport are attractive phenomena that their placement together can lead to significant synergies in both domains. The purpose of the current study was to find the relationships among variables of Perceived quality, Satisfaction and Intention for revisiting sport tourism places by using Structural Equation Modeling (SEM). This study was a survey-descriptive and a practical one according to research purpose. Research population was sport tourists who have visited Noshahr as a sport tourism destination in 1391. A sample (n=310) of sport tourists was selected through available sampling. The reliability of questionnaire was found to be 0.87 according to Choronbachs alpha and the validity of questionnaire was verified by using point of views of experts of sport management and marketing management. AMOS18 and SPSS18 were used for data analysis. The model validity and the relationships among research variables were verified by using structural equation modeling. According to research findings, tourist's perception of sport tourism destination has influenced their satisfaction, and this issue has positively influenced their intention for revisiting the tourism destination. The findings of this study can lead to a better understanding of behavioral mechanisms that can help provide reliable principles for maintaining and developing the revisiting of a tourism destination.
خلاصه ماشینی:
با توجه به نتایج به دست آمده ، ادراک گردشگران از کیفیت مقصد گردشگری ورزشی ، رضایت آنان را تحت تأثیر قرار داده ، همچنین این امر به طور مثبتی بر سطح تمایل گردشگران به بازدید مجدد از آن مقصد تأثیر گذاشته است .
پژوهش حاضر با بررسی تأثیر کیفیت درک شده ی توسط گردشگران ورزشی از سفر به شهر نوشهر بر رضایت و تمایل آنها به بازدید مجدد از این شهر به عنوان مقصد گردشگری ، درصدد فراهم آوردن زمینه های اطلاعاتی و تصمیم گیری مناسب برای توسعۀ صنعت گردشگری این شهر است تا با لحاظ قرار دادن آن در سیاستگذاری های گردشگری زمینۀ مطلوبی برای توسعۀ پایدار گردشگری در منطقه فراهم شود.
بحث و نتیجه گیری در این پژوهش اعتبار تجربی روابط بین کیفیت درک شده ، سطح رضایت مندی و تمایل به بازدید مجدد در نمونه ای از گردشگران ورزشی در مقصد گردشگری ورزشی شهر نوشهر تأیید شد.
“Factors influencing sport tourists’ revisit intentions: The role and effect of destination image, perceived quality, perceived value and satisfaction”.
“The roles of quality, value, and satisfaction in predicting cruise passengers’ behavioral intentions”.
“Investigating structural relationships between service quality, perceived value, satisfaction, and behavioral intentions for air passengers: Evidence from Taiwan”.
“Behavioral intentions of public transit passengers—The roles of service quality, perceived value, satisfaction and involvement”.
“Experience quality, perceived value, satisfaction and behavioral intentions for heritage tourists”.
“Assessing the effects of quality, value, and customer satisfaction on consumer behavioral intentions in service environments”.