چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر انواع موزیک بر ادراک عمق در شرایط خستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر دانشجویان دختر دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران بودند که 45 نفر از آنها (میانگین سنی 16/ 2 ± 3/ 23 سال) داوطلبانه در این تحقیق شرکت داشتند. شرکتکنندهها به سه گروه موزیک کند، موزیک تند و گروه کنترل تقسیم شدند. در ابتدا از هر سه گروه پیشآزمون ادراک عمق بهوسیله دستگاه ادراک عمق بهعمل آمد، سپس به آنها فعالیت بدنی مشابه داده شد تا به آستانه خستگی برسند. پس از بروز خستگی مجددا خطای ادراک عمق آزمودنیها اندازهگیری شد. سپس بهمنظور ارزیابی تاثیر موزیک بر ادراک عمق ورزشکاران در شرایط خستگی از آزمودنیها خواسته شد به مدت 3 دقیقه به موسیقی مختص به هر گروه گوش دهند و بلافاصله ادراک عمق آنها بهعنوان پسآزمون اندازهگیری شد. برای بررسی و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. یافتههای تحقیق حاضر نشان داد که موزیک تند، تغییر معناداری در خطای ادراک عمق ایجاد نکرد (602/ 0= P )، اما موزیک کند این خطا را به طرز معناداری کاهش داد (006/ 0= P ).
خلاصه ماشینی:
Lane, Davis & Devonport حال، با توجه به اینکه در تحقیقات گذشته درباره تأثیر موزیک بر ادراک عمق در شرایط خستگی بررسی های لازم انجام نگرفته است این تحقیق میتواند به ورزشکاران به خصوص رشته هایی که درک عمق برای پاسخ مناسب و به موقع ضروری است مانند شناسایی توپ از بین رنگهای زمینه برای دریافت به موقع کمک کند که در تمرین و در زمان مسابقه هنگامی که خستگی بر آنها غلبه کرده است با علم به اینکه در آن زمان ادراک عمق و در نتیجه عملکردشان افت میکند، با استفاده از موزیک مناسب خطای ادراک عمق خود را کاهش دهند و عملکرد خود را تا حدودی مانند زمان قبل از خستگی حفظ کنند؛ بنابراین این پرسش که آیا موزیک و چه نوع موزیکی به ورزشکاران هنگام تمرین یا در شرایط مسابقه به منظور کاهش خطای ادراک عمق و در نتیجه بهبود عملکرد کمک میکند محققان را بر آن داشته است تا تأثیر انواع موزیک را بر ادراک عمق ورزشکاران در شرایط خستگی بررسی کنند.
آزمودنی بر روی یک صندلی به فاصله سه متر در جلوی دریچه مینشیند تکلیف این است که آزمودنی در لحظه ای روی یک خط ،هستند کلید را فشار دهد در این حالت میله متوقف می شود و آزمونگر با استفاده از نوار مدرجی که در کنار دستگاه وجود دارد، میزان خطای تشخیص آزمودنی در آزمون ادراک عمق را در قیاس میلیمتر ثبت میکند این آزمایش سه بار تکرار و خطای ثابت برای هر آزمودنی گرفته میشود پروتکل تمرین پیش از آغاز برنامه تحقیق از علاقه آزمودنیها به موزیک و اجرا در شرایط پخش با هدفون اطمینان حاصل شد و همگی رضایت نامه حضور در مراحل تحقیق را پر کردند از موزیک باکلام که در پژوهشهای دیگر روایی آن ارزیابی شده بود استفاده شد .