چکیده:
هدف مطالعه حاضر بررسی اثر تعاملی نوع دستورالعمل کانون توجه و دو شیوه یادگیری (کمخطا و پرخطا) بر عملکرد و یادگیری مهارت پرتاب دارت بود. این احتمال وجود دارد که با تغییر دشواری کارکردی تکلیف، نوع دستورالعمل کانون توجه اثر متفاوتی بر عملکرد داشته باشد. تعداد60 دانشجوی دختر به طور تصادفی در شش گروه درونی-کمخطا، بیرونی-کمخطا، کنترل-کمخطا، درونی-پرخطا، بیرونی-پرخطا و کنترل-پرخطا قرار گرفتند. گروه کم خطا تمرین خود را از فاصله کم نسبت به هدف آغاز و به تدریج فاصله را بیشتر میکردند. در گروه پرخطا عکس این قضیه اجرا میشد. گروه توجه درونی، توجه خود را به آرنج و مچ دست پرتاب و گروه بیرونی توجه خود را به صفحه دارت معطوف میکردند. افراد پس از پیشآزمون 5 بلوک 60 کوششی را اجرا کردند و 48 ساعت بعد در آزمون یادداری شرکت نمودند. از آزمون تحلیل واریانس عاملی جهت تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که در گروه کمخطا بین کانون توجه درونی و بیرونی تفاوت معنیداری وجود ندارد (p>0.05) اگرچه در شرایط یادگیری پرخطا، بین گروهها تفاوت معنیداری مشاهده شد (p=0.043). همچنین نتایج نشان داد در گروه توجه درونی بین شرایط تمرینی کمخطا و پرخطا تفاوت معنیداری به نفع گروه کمخطا وجود دارد (p= 0.012). بر اساس نتایج این پژوهش، به نظر میرسد، نقش چالشبرانگیزی شرایط تمرین در اثرگذاری نوع دستورالعمل کانون توجه، بسیار حائز اهمیت است و پیشنهاد میشود در شروع تمرین، در هنگام استفاده از دستورالعمل کانون توجه درونی از یادگیری به شیوه کم خطا استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
۲ کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر شوشتر، ایران چکیده هدف مطالعه حاضر بررسی اثر تعاملی نوع دستورالعمل کانون توجه و دو شیوه یادگیری کم) خطا و پرخطا) بر عملکرد و یادگیری مهارت پرتاب دارت بود این احتمال وجود دارد که با تغییر دشواری کارکردی ،تکلیف نوع دستورالعمل کانون توجه اثر متفاوتی بر عملکرد داشته باشد تعداد ۶۰ دانشجوی دختر به طور تصادفی در شش گروه درونی کم خطا، بیرونی کم خطا کنترل کم خطا درونی پرخطا بیرونی پرخطا و کنترل پرخطا قرار گرفتند گروه کم خطا تمرین خود را از فاصله کم نسبت به هدف آغاز و به تدریج فاصله را بیشتر کردند در گروه پرخطا عکس این قضیه اجرا شد.
فرضیه های بسیاری همچون فرضیه تلاش شناختی لی سوینن و سرین (۱۹۹۴) و فرضیۀ نقطهٔ چالش گوادا گونولی و لی (۲۰۰۴) معتقدند که هر چه میزان چالش برانگیزی یک تکلیف یا شرایط اجرای یک تکلیف افزایش یابد یادگیری توسعه مییابد (۵۴) (۲۴) هم در دستورالعمل کانون توجه بیرونی و هم در یادگیری به شیوه پنهان به دلیل کاهش پردازشهای شناختی خاص ،حرکت میزان چالش انگیزی تکلیف کاهش مییابد و این موضوع گاه نتایج متناقضی را در هر دو حیطه موجب شده است برای مثال برخی تحقیقات همچنان بر کارآمدی قیود توجهی درونی نسبت به بیرونی بر عملکرد حرکتی به ویژه در افراد مبتدی و نوآموز تأکید دارند .
این نشان می دهد که صرف نظر از نوع کانون توجه و مراحل اکتساب بین گروههای یادگیری کم خطا و پرخطا تفاوت معناداری وجود ندارد همچنین نتایج نشان میدهد که اثر تعاملی نوع کانون توجه و شیوه یادگیری افراد معنادار است (۸٫۱۰٫۲۱)F به منظور بررسی محل تعامل از آزمون تعقیبی دانکن استفاده شد.
Instructions for motor learning: Differential effects of internal versus external focus of attention.