چکیده:
هدف این پژوهش بازشناسی و صورتبندی سلوک و منش معلمانی است که آرمانهایی
فراتر از دستیابی به اهداف علمی و درسی داشته ، و با برخورداری از شور و شوقی اصیل و
درونی، نقشهای ماندگار و ارزشمندی را بر روح و جان شاگردان خویش حک کرده اند. برای
وجهه علمی، شخصیت اخلاقی، نفوذ « رسیدن به این منظور و بر اساس چهار مولفه اولیه یعنی
جستجویی در احوالات شماری از مربیان برجسته ایران در عصر معاصر ،» کلام و شاگردپروری
صورت پذیرفت که از میان 26 معلم گزینش شده در نهایت، جلال الدین همایی، محمد قریب،
غلامحسین شکوهی و رضا روزبه انتخاب شدند. در ادامه، آثار و مکتوباتی که حول شخصیت
این چهار معلم وجود داشت، توسط محققان بازخوانی و شناسهگذاری شد و با بهرهگیری از
روش تحلیل مضمون، شصت و هفت خرده مضمون، بازشناسی گردید. در گام بعدی، خرده
مضمونها در قالب سیزده مضمون سازمان دهنده و سه مضمون فراگیر دسته بندی شد. یافته های
شوق « این پژوهش نشان می دهد که از میان خرده مضمون های استنتاج شده، 15 مضمون
فراگیری، احاطه علمی، گشاده دستی علمی، تقید دینی، زهد، ثبات قدم، نظم و برنامه ریزی،
شوخ طبعی، تکریم و اعزاز استادان، رفاقت با شاگردان، عطوفت با پرسشگران، شیوایی بیان،
از بیشترین فراوانی برخوردار بود » رفتار مهرآمیز، شغل ندیدن معلمی و دلدادگی به آموزگاری
و برای هر چهار معلم مصداق داشت. سرانجام، ویژگیها در قالب شبکه مضمونها، الگویی از
سلوک و منش« معلم الهام بخش » را معرفی می کند
خلاصه ماشینی:
معلم الهام بخش ، جلال الدین همایی، محمد قریب ، غلام حسین شکوهی، رضا روزبه * دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان yahoo.
(15 :1391 فرایند گام به گام اقدامات در تحلیل مضمون و شبکه مضمونها را میتوان به این ترتیب عنوان کرد: ١ ـ آشناشدن با متن از طریق مطالعه و مکتوب کردن داده ها ٢ ـ ایجاد شناسه های اولیه و شناسه گذاری ٣ ـ جستجو و شناخت مضمونها از طریق تطبیق شناسه ها با قالب مضمونها، استخراج مضمونها از بخشهای شناسه گذاری شده متن و پالایش و بازبینی مضمونها ٤ ـ ترسیم شبکه مضمونها بر اساس روندهایی چون بررسی و کنترل همخوانی مضمونها با شناسه های مستخرج ، مرتب کردن مضمونها، انتخاب مضمونهای اصلی، سازمان دهنده و فراگیر و ترسیم نقشه مضمونها ٥ ـ تحلیل شبکه مضمونها از طریق تعریف و نامگذاری مضمونها و توصیف و توضیح شبکه آنها ٦ ـ تدوین گزارش بر اساس گامهایی چون تلخیص شبکه مضمونها و بیان مختصر و صریح آن ، استخراج نکات جالب ، مرتبط کردن نتایج تحلیل با سؤالات تحقیق و نوشتن گزارش (عابدی جعفری و همکاران ، ١٣٩٠: ١٧٨).
کتاب "فرجام پیر دیر" نگاشته غلامرضا باهر (شناسه ٦)، کتاب "محمد قریب " از فرهاد حسن زاده (شناسه ٧)، "یادنامه دکتر محمد قریب " اثر حسین قریب (شناسه ٨)، مقاله "دکتر محمد قریب ، پدر طب اطفال ایران " از عبدالله زرافشان (شناسه ٩) و مقاله مجله کیهان فرهنگی با عنوان "مرحوم دکتر محمد قریب " (شناسه ١٠) نیز برای یافتن ویژگیهای دکتر قریب مورد بررسی دقیق واقع شد.