چکیده:
هدفاین پژوهش تعیین رابطه بین هوشاخلاقی و قضاوت اخلاقی با تصمیمگیری اخلاقی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان ساوه بود. از جامعه آماری مدیران با تعداد 113 نفر، نمونهای به تعداد 90 نفر بر اساس جدولمورگان و شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش اجرا در زمره تحقیقات توصیفی- همبستگی بوده و اطلاعات از طریق پرسشنامههای هوش اخلاقی لنیک و کیل(2005) با ضریب آلفای کرونباخ 88/0 ، پرسشنامه قضاوت اخلاقی کلبرگ و میهلک (1999) با ضریب آلفای کرونباخ 908/0 و پرسشنامه تصمیمگیری اخلاقی الانگو و همکاران (2010) با ضریب آلفای کرونباخ 73/0 میباشد. با اجرای پرسشنامه بر روی گروه نمونه، دادهها جمعآوری و با استفاده از نرم افزار 22SPSS ومدلهای آماری تحلیل رگرسیون چند متغیره و همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج نشان داد بین متغیرهای هوش اخلاقی و قضاوت اخلاقی با تصمیمگیری اخلاقی مدیران ارتباط معناداری وجود داشته است. همچنین مولفه های "درستکاری"، "مسئولیتپذیری"، "دلسوزی" و "گذشت" بر روی هم تقریباً 6/29 درصد از تغییرات مربوط به "تصمیمگیری اخلاقی" مدیران مدارس ابتدایی شهر ساوه را تبیین میکنند
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد بین متغیرهای هوش اخلاقی و قضاوت اخلاقی با تصمیم گیری اخلاقی مدیران ارتباط معناداری وجود داشته است .
تصمیم گیری 1 - Hochen 1 - Moral intelligence 2 - Gerjolj,S ١ اخلاقی فرایندی است که از طریق قضاوت های عادلانه و اخلاقی موجب حل اختلافات و تعارض های اخلاقی در سازمان ، افزایش تعهد سازمانی و جلب رضایت کارکنان میگردد.
1 - Rest 2 - Moral judgment 3 - Decision making کلر واسمیت ١ (٢٠٠٧) به بررسی تأثیر عوامل جنسیت ، سطح تحصیلات ، تعصب مذهبی و تجربه کاری بر فرآیند تصمیم گیری اخلاقی افراد پرداختند و نشان دادند که تمامی این چهار عامل موجب بروز تفاوت هایی در استانداردهای اخلاقی افراد میشود.
( به تصویر صفحه رجوع شود ) شکل ١-مدل مفهومی، محقق ساخته روش شناسی پژوهش این پژوهش به لحاظ نوع هدف نظری است ، زیرا قصد دارد از نتایج حاصل از بررسی رابطه بین هوش اخلاقی و قضاوت اخلاقی با تصمیم گیری اخلاقی مدیران ابتدایی شهرستان ساوه را در جهت افزایش اطلاعات و به کاربستن قضاوتهای اخلاقی استفاده نماید.
در راستای موضوع پژوهش فرضیه های زیر مطرح میشود: بین هوش اخلاقی و قضاوت اخلاقی با تصمیم گیری اخلاقی مدیران رابطه وجود دارد.
جودی شاه آبادی و رضایی(١٣٩٣) نیز در تحقیق خود، نشان داد که از بین ٤ مؤلفه هوش اخلاقی دلسوزی پیش بینی کننده معتبری برای خادمیت مدیران مدارس ابتدایی میباشد.
شادان فر(١٣٩١) نیز در تحقیق خود، نشان داد بین ٤ مؤلفه هوش اخلاقی(درستکاری، مسئولیت پذیری، دلسوزی، بخشش ) و رهبری رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد.
فرضیه اختصاصی دوم نیز نشان داد بین قضاوت اخلاقی با تصمیم گیری اخلاقی مدیران رابطه وجود دارد.