چکیده:
برندسازی مقصد گردشگری فرآیندی است که از طریق آن یک مقصدگردشگری ویژگیهای کانونی خود را پرورش میدهد، توسعه میبخشد و به مخاطبان اصلی خود عرضه میدارد، میتواند شهرت بسازد، شهرت خود را استقرار بخشد، تقویت کند و یا حتی تغییر دهد که این امر در مقاصد گردشگری اهمیت بسیاری دارد، ولی با توجه به ابعاد پایداری کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با هدف واکاوی ظرفیتها و عوامل موجود در ارتباط با برندسازی پایدار مقاصد گردشگری ساحلی و با توجه به ابعاد مختلف زیستمحیطی، اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی و نهادی با روش توصیفی- تحلیلی در جامعه آماری 1135نفری در چهار سطح مختلف (جامعه محلی، گردشگران، صاحبان کسب و کار و مدیران) در منطقه ساحلی چابهار انجام شده است. نتایج این پژوهش حاکی از این است که وضعیت موجود برندسازی در منطقه ساحلی چابهار با توجه به ابعاد چهارگانه پایداری در سطح نامطلوب است و در بین عوامل تعیینکننده کلیدی در برندینگ پایدار مقاصد گردشگری در منطقه ساحلی چابهار سهم تمامی موارد قابل توجه است، اما تاثیر عوامل نهادی از اهمیت بالاتری برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش با هدف واکاوی ظرفیت ها و عوامل موجود در ارتباط با برندسازی پایدار مقاصد گردشگری ساحلی و با توجه به ابعاد مختلف زیست محیطی ، اقتصادی ، فرهنگی - اجتماعی و نهادی با روش توصیفی - تحلیلی در جامعه آماری ١١٣٥نفری در چهار سطح مختلف (جامعه محلی ، گردشگران ، صاحبان کسب و کار و مدیران ) در منطقه ساحلی چابهار انجام شده است .
در این پژوهش باتوجه به اهمیت برندسازی پایدار در مقاصدگردشگری ساحلی و لزوم ایجاد وجه تمایز یک مقصد از سایر مقاصد به منظور پذیرش و گزینش مقصد از سوی گردشگران ، برندینگ پایدار از ابعاد اکولوژیکی، اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی و نهادی با استخراج شاخص های هر چهار بعد توسعه پایدار گردشگری در سواحل چابهار با هدف ارزیابی وضع موجود و تعیین سهم عوامل کلیدی در برندینگ پایدار منطقه مورد مطالعه قرار گرفته که الگوی مفهومی آن در شکل ١ آورده شده است .
بر این اساس از آن جا که مقدار آماره تی برای همه ابعاد چهارگانه مورد مطالعه بیشتر از تی جدول بوده و از طرفی مقدار احتمال به دست آمده نیز کم تر از ٠/٠٥ است ؛ بنابراین فرضیه صفر در تمامی متغیرها رد شده و فرضیه تحقیق مبنیبر نامطلوب بودن وضعیت برندسازی مقاصد گردشگری ساحلی از نظر پرسش شوندگان پاسخ دهنده از نظر هر یک از ابعاد چهارگانه زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و نهادی پذیرفته میشود.
Experiential Value in Branding food tourism, Destination Marketing & Management, pp.