چکیده:
مقدمه: فقر پدیدهای پویاست که در تمام زمانها و ادوار تاریخی وجود داشته و همواره موردتوجه سیاستگذاران بوده است. حقایق نشان میدهد که فقر واقعیتی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است که با وجود برنامههای مختلف و بودجههای سالانه جهت رفع آن، هنوز بهعنوان یکی از چالشهای اساسی باقیمانده است. سند استراتژیهای کاهش فقر بانک جهانی در سال 1999 نشان از عزم و اراده کشورها برای مقابله با فقر و ریشهکنی آن است و محققان بسیاری اهمیت مطالعه آن را مورد تأکید قرار دادهاند. اما با گذشت سالیان زیاد از معرفی مفهوم استراتژی کاهش فقر و ارزیابی آن توسط شاخصهای مقداری، هنوز نتایج این راهبرد جهانی و دغدغه محققان جای تأمل دارد. ازآنجاکه بنا به گزارشهای غیررسمی وضعیت استان هرمزگان بهعنوان قطب و دروازه تجارت کشور ازنظر فقر نسبت به سایر استانها از وضعیت مناسب برخوردار نیست. توجه به مقوله فقر در این استان نیاز به بررسی جدیتر دارد. این تحقیق گامی علمی جهت شناخت وضع موجود فقر و شاخصهای آن طی برنامه چهارم و پنجم توسعه است.<br>
روش: در این پژوهش خط فقر و شاخصهای فقر مناطق شهری استان هرمزگان با استفاده از سیستم مخارج خطی و مدل رگرسیونهای بهظاهر نامرتبط طی برنامههای چهارم و پنجم توسعه (1384-1394) برآورد شده است. جهت این برآورد از دادههای شاخص قیمت مصرفکننده مرکز آمار ایران و دادههای پیمایش هزینه-درآمد خانوار مبتنی بر هشت گروه کالایی (شامل خوراکیها و آشامیدنیها و دخانیات، پوشاک و کفش، مسکن و سوخت، لوازم و خدمات در منزل، بهداشت و درمان، حملونقل و ارتباطات، تفریح و تحصیل و کالاها و خدمات متفرقه) استفاده شده است.<br>
یافتهها: خط فقر برای یک خانوار شهری چهارنفره در سال 1384 برابر با 30558000 ریال بوده که این رقم در سال 1394 معادل 75289000 ریال بود. متوسط نرخ رشد سالانه خط فقر طی دوره بررسیشده برابر با 11 درصد بود. همچنین در طی این دوره بیشترین سهم مخارج از درآمد مربوط به گروه کالایی مسکن و سوخت و کمترین سهم مربوط به گروه کالاها و خدمات متفرقه بود. متوسط شاخص نسبت سرشمار در طول این دوره برابر با 9/16 درصد بود. بیشترین مقدار این شاخص برابر با 29 درصد در سال 1387 بود که به معنی این است 29 درصد از خانوارهای شهری استان هرمزگان در این سال زیر خط فقر بودهاند. بررسی شاخص شکاف فقر نیز نشان داد که این شاخص در انتهای دوره پنجم توسعه به کمترین مقدار خود رسیده که نشاندهنده کاهش درآمد لازم برای رساندن درآمد فقرا به سطح خط فقر در طول دوره موردبررسی است. هر چه مقدار این شاخص کمتر باشد شدت و عمق فقر نیز کمتر است. بیشترین مقدار این شاخص مربوط به سال 1384 برابر با 37 درصد بود. متوسط این شاخص در طول دوره موردبررسی معادل 2/22 درصد بود.<br>
بحث: نتایج حاکی است که اجرای برنامههای توسعه پنجساله در دوره موردمطالعه اگرچه وضعیت رفاهی افراد را فقیر بهبود بخشیده است اما تعداد افرادی که در همین دوره به زیر خط فقر رفتهاند افزایشیافتهاند. همچنین بدیهیترین نکته در خصوص خط فقر بهدستآمده، روند افزایشی آن در طی دو برنامه توسعه است. ازجمله اصلیترین دلیل این افزایش، کاهش قدرت خرید خانوار به دلیل افزایش نرخ تورم است. بنابراین پیشنهاد میشود برای اینکه بتوان سیاستهای فقرزدایی را به شکل مطلوب پیاده کرد در گام اول میبایست تورم را کنترل کرد تا بتوان عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه درآمد در کشور و استان برقرار نمود.
Poverty is a dynamic phenomenon that has existed at all times and historical times and has always been a matter for policy makers. Truths show that poverty is a social, economic, cultural and political issue which, despite the various programs and annual budgets
for its elimination, still it remains as one of the key challenges. World Bank›s poverty reduction strategies in 1999 show that countries want to combat poverty and eradicate it, and many researchers have emphasized on the importance of studying it. But over the years, after introducing the concept of poverty reduction strategy and its evaluation by quantitative indicators, the results of this global strategy and the researchers› concern are still in the spotlight. Since according to unofficial reports, the status of Hormozgan
province as the pole and gate of the country›s trade is poor in terms of pov - erty in comparison to other provinces, poverty in this province, Hormozgan needs to be considered more seriously - This research os a scientific step in un - derstanding the current status of pov - erty and its indicators during the fourth and fift development plans. Method: In this study, the poverty line and poverty indicators of the urban areas of Hormozgan province are esti -mated using the Linear Expenditures System and the seeminglyunrelated regression model during the fourth and fofth development plans. TO estimate this, the consumer price index data of the Oranian Statostocs center and house - hold budget survey based on eight commodity groups (including tood and beverage and tobacco, clothing and footwear, housing and fuel, household appliances and services, health care, transportation and communications, recreation and education and otherthe Iranin Statistics center and house - hold budget survey based on eight commodity groups (including foos and beverage and tobacco. clothing and footwear. housing and fuel, household appliances and services health care. transportation and communications, recrcation and education and other goods and services) were applied. Findings: The poverty line for a four-person nouwehold in 2006 was 30558000 Eials. which is equal to 75259000 Rials in 2016 The average annual growth rate of the poverty line during the reviewed period was 11/ During thes period, the largest share of the expendinure was from the income of the housing and fuel commodity group and the smallest share xas from the goods and different services group The average ratio of the head count during this period was 16. 9% The highest level of this index was 29% of the households of Hormozgan province this year were below the poverty line. . The survey of the poverty gap index also shiws that this index has reached its lowest level at the end of the fofth devdlopment period, indicating a re - duction in the necessary income to bring the poor income to the poverty line level during the period under re - view. The lower the index, the lower the intensity and depth of poverty and depth of poverty. The highest figure for this year was 13 pe-cent, which was 37 percent. Hhe aver -age of this index was 22. 2% during the survey period. Discussion: The results show that the reasons for this increase is the decline in household purchasing power due to rising inflation rates. Therefore, it is suggested that in order to be able to deploy policies desirably., in the first step, inflation should be controlled in order to estanlish social justice and fair distribution of income in the country and province.