چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی چالشها و فرصتهای موجود در مدارس دوزبانه شهرستان اهواز میباشد که با بهکارگیری مدل سوات (SWOT) در پی شناسایی نقاط قوت، ضعف، چالشها و ضعف ها میباشد. لذا روش پژوهش مورد استفاده در این مطالعات روش تحلیل متنی میباشد. جامعه موردنظردر این پژوهش تمامی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان اهواز می باشد که با بهکارگیری روش نمونه گیری هدفمند از بین 212 مدرسه موردنظر 22 مدرسه که بیشترین جمعیت دانشآموزان دوزبانه عرب زبان را داشتند انتخاب شده که در این مطالعات 28 معلم بهعنوان گروه هدف در نظر گرفته شده است؛ و با استفاده از روش مصاحبه دادههای موردنظر جمعآوری شده است. سپس با بهکارگیری روش تحلیلی – تفسیری دادههای جمعآوری شده تجزیهوتحلیل شده است. در این مطالعات یافته ها در دو سطح که شامل چالشها (WT) و فرصتها (SO) مطرحشده است. مورادی همچون گسستگی عاطفی، انتظارات نامتعادل، بیگانگی نسبت به زبان آموزشی، تعارض وتداخلات زبانی، عدم بهکارگیری اشتراکات دوزبانی و ارتباط و تعامل ناقص را میتوان ازجمله نقاط چالشی مطرح کرده و مواردی همچون توانایی درک جنبههای روانشناختی دانشآموزان دوزبانه، بهکارگیری مولفه های فرهنگی - اجتماعی حاکم در منطقه، توانایی درک مراحل رشد زبانی در دوزبانه ها، استفاده از روش اشتراکات زبانی (روش دوسویه) و استفاده از روش تلفیق زبانی (روش انتقالی) را بهعنوان فرصتهای موجود در این مدارس می توان بکار برد. لازم به ذکر است که برای بهکارگیری این فرصتها در میدان عمل وجهت مقابله با چالشهای روبه رو، استراتژی های عملی (SO) در پایان این مطالعات مطرحشده است.
خلاصه ماشینی:
جامعه موردنظردر این پژوهش تمامی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان اهواز می باشد که با بهکارگیری روش نمونه گیری هدفمند از بین 212 مدرسه موردنظر 22 مدرسه که بیشترین جمعیت دانشآموزان دوزبانه عرب زبان را داشتند انتخاب شده که در این مطالعات 28 معلم بهعنوان گروه هدف در نظر گرفته شده است؛ و با استفاده از روش مصاحبه دادههای موردنظر جمعآوری شده است.
مورادی همچون گسستگی عاطفی، انتظارات نامتعادل، بیگانگی نسبت به زبان آموزشی، تعارض وتداخلات زبانی، عدم بهکارگیری اشتراکات دوزبانی و ارتباط و تعامل ناقص را میتوان ازجمله نقاط چالشی مطرح کرده و مواردی همچون توانایی درک جنبههای روانشناختی دانشآموزان دوزبانه، بهکارگیری مولفه های فرهنگی - اجتماعی حاکم در منطقه، توانایی درک مراحل رشد زبانی در دوزبانه ها، استفاده از روش اشتراکات زبانی (روش دوسویه) و استفاده از روش تلفیق زبانی (روش انتقالی) را بهعنوان فرصتهای موجود در این مدارس می توان بکار برد.
لازم به ذکر است در کشورهای همچون فیلیپین که هنوز از برنامه آموزشی غوطهورسازی برای دانشآموزان دوزبانه استفاده میکند اصلاحاتی صورت گرفته و این اصلاحات باعث شده امروزه این کشور بهعنوان کشور موفق در این زمینه شناخته شود و این موفقیت به دلیل اصلاحات اساسی در برنامههای آموزشی و درسی که در سالهای 2005 صورت گرفته لذا میتوان گفت لزوم تحقیقات گسترده در این زمینه بسیار حائز اهمیت میباشد که با بهکارگیری این مطالعات و شناخت فرصتها و چالشهای روبهرو میتوان استراتژیهای کاربردی و موفق بکار برد.
معلمان مدارس دوزبانه شهرستان اهواز به دلیل اینکه در آن محیط رشد کردهاند توانایی بالای در درک مقولههای فرهنگی دوزبانهها رادارند که این مقولهها را بهخوبی میتوانند در آموزش و یادگیری مورداستفاده قرار دهند و لحاظ کنند.