چکیده:
هدف پژوهش حاضر، پیشنهاد راهبردهای مطلوب برای شبکههای تلویزیونی استانی صداوسیما است. این پژوهش در دو مرحله انجام شده است؛ در مرحلة اول پنج استان انتخاب و برای هر یک، به صورت جداگانه، پنج پژوهشگر مختلف، راهبردی تدوین کردند، سپس در مرحلة دوم، نتایج پژوهشهای مرحلة اول به صورت فراترکیب، تجزیه و تحلیل شدند تا راهبرد نهایی تدوین شود. دو مرحلة این پژوهش، به صورت کیفی به همراه نمرهدهی کمی انجام شد. روش گردآوری اطلاعات مطالعة کتابخانهای و اسناد بالادستی به همراه مصاحبه با خبرگان بوده و در هر دو مرحله، تجزیه و تحلیل دادهها توسط ماتریس سوات (SWOT) انجام شد، که در نهایت به استخراج راهبردهای مطلوب منجر شده است. نتایج نهایی مشخص کرد که “ افزایش اعتماد و رضایت مخاطبان نسبت به شبکههای استانی”، “ ارتقاء جایگاه شبکههای هر استان نسبت به شبکههای ملی (رسیدن به حداقل رتبه پنجمین شبکة مورد استفاده مخاطبان هر استان)” و “ زنده نگه داشتن خرده فرهنگهای محلی هر استان” سه هدف اول شبکههای استانی از میان اهداف هفتگانه بودند، همچنین “ بازنگری الگوی ساختار سازمانی و بازطراحی شغلی در مراکز”، “ تلاش برای افزایش بودجه صداوسیمای مرکز استانها” و “ توجه بیشتر به خواست و میل مخاطبان در چارچوب مصلحت آنها، از طریق دریافت بازخورد و تعامل بیشتر با مخاطبان” سه راهبرد اولویتدار شبکههای استانی صداوسیما از میان 28 راهبرد احصا شده، است.
خلاصه ماشینی:
نتایج نهایی مشخص کرد که " افزایش اعتماد و رضایت مخاطبان نسبت به شبکههای استانی"، " ارتقاء جایگاه شبکههای هر استان نسبت به شبکههای ملی (رسیدن به حداقل رتبه پنجمین شبکة مورد استفاده مخاطبان هر استان)" و " زنده نگه داشتن خرده فرهنگهای محلی هر استان" سه هدف اول شبکههای استانی از میان اهداف هفتگانه بودند، همچنین " بازنگری الگوی ساختار سازمانی و بازطراحی شغلی در مراکز"، " تلاش برای افزایش بودجه صداوسیمای مرکز استانها" و " توجه بیشتر به خواست و میل مخاطبان در چارچوب مصلحت آنها، از طریق دریافت بازخورد و تعامل بیشتر با مخاطبان" سه راهبرد اولویتدار شبکههای استانی صداوسیما از میان 28 راهبرد احصا شده، است.
یکی از این بخشهای اصلاحی، بحث پیرامون ورودیهای برنامهریزی راهبردی است که دکتر علیاکبر فرهنگی (۱۳۹۱) در پژوهشی تحت عنوان " برنامهریزی استراتژیک در سازمانهای رسانهای ایران" (فرهنگی، محکی و دانایی، 1391) یک مدل مفهومی ارائه میدهد که برای درک بهتر شرایط محیط داخلی و بیرونی یک سازمان رسانهای کاربرد دارد.
در ادامه خلاصه مرحلة دوم این پژوهش را میتوان در جدول ارائه شده مشاهده کرد: <رجوع شود به تصویر صفحه> یافتههای پژوهش در این پژوهش بر اساس نظر متخصصان و افراد مطلع بیانیه مأموریت، چشمانداز و اهداف راهبردی شبکههای محلی(استانی) مشخص و راهبردهای مطلوب این شبکهها برای رسیدن به این اهداف تدوین و اولویتبندی شد.