چکیده:
حفظ و نگهداری کارکنان موضوع مهمی است که سازمان ها با آن مواجه هستند. این در مورد کارکنان دانشی حیاتی تر است، چراکه دانش ارزشمندترین سرمایه سازمان محسوب می شود. کارکنان سهیم در سرمایه ذهنی، کارکنان دانشی نامیده می شوند و این سرمایه در سازمان های رسانه ای حضور قابل ملاحظه ای دارد. با عنایت به اینکه عرصه رسانه شاهد تحولات گسترده ای است، آینده پژوهی می تواند نقش مهمی را در این عرصه ایفا کند؛ زیرا موجب روشن شدن دیدگاه برنامه ریزان نسبت به رویدادها، فرصت ها و چالش های احتمالی آینده می شود. آینده پژوهی از طریق کاهش ابهام ها و تردیدهای فرساینده، توانایی انتخاب هوشمندانه را افزایش می دهد. البته در این پژوهش صرفا با بهره گیری از برخی مفاهیم آینده پژوهی تلاش شده است تا تصویر واضح تری از رسانه های آینده ترسیم شود. ابتدا در قالب پیشینه نظری به مفاهیم آینده پژوهی، کارکنان دانشی و رسانه پرداخته و سپس پیشینه تجربی موضوع حفظ کارکنان دانشی سازمان های رسانه ای آینده را بررسی می کنیم. با توجه به اینکه در این موضوع خاص پیشینه تجربی چندانی وجود ندارد، با رویکردی آینده نگرانه، به وسیله ابزار مصاحبه، اقدام به دریافت نظر خبرگان شد و با روش کیفی تحلیل تم، مصاحبه ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در پایان، مدل مفهومی، نمایی از ارتباطات را میان فرایند پژوهش و یافته های هر بخش ارائه می دهد تا به وسیله آن و با دسته بندی و تلفیق یافته ها به نتایج کاربردی برسیم.
خلاصه ماشینی:
"مهمترین عوامل نگهداری نیروهای دانشگر عبارتاند از: قرار گرفتن نیروهای دانشگر در گروههای کاری، نوع فعالیتهاییکه دانشگران طالب انجام آن هستند بیشتر چالشی است، لذا قرار گرفتن در محیطهایی با سؤالات و تلاش برای رفع ابهامات، آنها را به سازمان متعهدتر میسازند، سیستم پرداخت از مهمترین عوامل است که باید بر مبنای عملکرد دانشگران باشد، وجود ابزارهای دسترسی به اطلاعات همچون اینترنت و منابع کتابخانه، فضای فکری مناسب از حیث گرایش همکاران به کسب دانش و به روزآوری اطلاعات، زمان حضور منعطف و بهرهگیری از ساعات شناوری کار در مورد نیروهای دانشگر، تقدیر و تشکر از موفقیتهای کسب شده به وسیله دانشگران، فراهمسازی ابزارهای خود کنترلی و ایجاد فضای اعتماد و همدلی، آزادی و استقلال عمل در انجام فعالیتهای محوله به دانشگران، مشارکت خواهی در تصمیمگیریها و تبیین استراتژیهای سازمانی، مشارکت در مالکیت (به خصوص بنگاههای کوچک دانش محور)، به اشتراک گذاشتن فعالیت نیروهای دانشگر در سازمان و تبادل اطلاعاتی با یکدیگر، توجه به مشکلات شخصی و خانوادگی، ترسیم مسیر شغلی و تسهیل ارتقاء سازمانی این افراد، توسعة کانالهای ارتباطی در سازمان، استقرار نظام مناسب پاداش، بهبود شرایط ارگونومیکی کار، ایجاد فرصتهای پیشرفت تـخصصی و دانشی، ارائة اطلاعات شفاف در برخی تصمیمگیریهای کلان سازمانی.
در نهایت بخشی از نتایج این تحقیق که تمهیداتی برای حفظ کارکنان دانشی سازمانهای رسانهای آینده ارائه داده، حاوی محورهایی است که برای تحقیقات آتی پیشنهاد میشود که عبارتاند از: ساختار و استراتژی رسانههای نوین، جامعة شبکهای مبتنی بر هوش مصنوعی، سازمان رسانهای ارزشبنیان، برنامهریزی راهبردی برای صادرات تجهیزات فنی رسانه، سند راهبردی حفظ کارکنان دانشی سازمانهای رسانهای، همراستا سازی راهبردهای سازمانهای رسانهای، مسیر شغلی کارکنان دانشی، نظام روزآمد سیاستگذاری فرهنگی سازمانهای رسانهای، نقش آفرینی مخاطب در فرایند خلق دانش سازمان رسانهای."