چکیده:
بی شک فرد و جامعه برای بقای خود به کار و تلاش نیاز دارند. ورود به عرصه کار در زندگی هر شخص یکی از مهم ترین مراحل زندگی محسوب می شود. اشتغال را می توان یکی از مهم ترین مسائل موجود در کشور نامید. یافتن شغل مناسب یکی از نیازهای ضروری هر فرد است. اطلاع رسانی و تبلیغات رسانه ای بازار کار تاثیر بسزایی در یافتن شغل دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تبلیغات رسانه ای بر معرفی فـرصت های شغلی از دیـدگاه جویندگان کـار در بین جـوانان 20 تا 30 ساله متقاضی کار که در سال 1395-1394 به مراکز کاریابی استان تهران مراجعه کرده بودند، صورت گرفته است. از بین متقاضیان به روش نمونه گیری در دسترس 100 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه تاثیر تبلیغات رسانه ای بر معرفی فرصت های شغلی از دیدگاه جویندگان کار استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد رسانه های تبلیغی بازار کار بر انطباق شغلی و کاهش نرخ بیکاری در جامعه و همین طور برای اطلاع رسانی فرصت های شغلی موجود در جامعه می توانند موثر عمل کنند، همچنین نتایج حاکی از تاثیر مثبت رسانه های تبلیغی بازار کار برای مدیریت معرفی فرصت های شغلی و ارتقاء و ایجاد جایگاه مناسب آنها در جامعه و اعتماد سازی عمومی در معرفی فرصت های شغلی بود. عصر تغییرهای پرشتاب علمی و تکنولوژیکی سازمان ها را بر آن داشته تا با کسب بهترین منابع و مدیریت صحیح آن بتوانند به رقابت بپردازند. اگر در گذشته کسب ابزار و تکنولوژی عامل مهمی در مزیت رقابتی به حساب می آمد، امروزه منابع اطلاعاتی و از همه مهم تر نیروهایی که توان تبدیل این اطلاعات به ارزش افزوده را برای سازمان ها داشته باشند از هر چیز با ارزش دیگری، بیشتر اهمیت دارند.
انسان به عنوان رکن اساسی توسعه، در چارچوب فعالیت های گروهی و سازمانی خود ایفاگر نقش مهم و پراهمیتی است، امروزه رشد و توسعه سازمان ها در گرو به کارگیری صحیح منابع انسانی است. همواره جذب و به کارگیری نیروی انسانی از مسائل حساس و مهم در سازمان ها است. راه های گوناگونی تا به حال مورد استفاده قرار گرفته است همچون آزمون کتبی و مصاحبه. اما با توسل به خلاقیت، راه های بی شماری وجود دارد که می تواند ریسک یک استخدام مطلوب را به حداقل برساند این مقاله در چهار فصل تنظیم و به تجزیه و تحلیل موضوع پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
یافتههای پژوهش نشان داد رسانههای تبلیغی بازار کار بر انطباق شغلی و کاهش نرخ بیکاری در جامعه و همین طور برای اطلاعرسانی فرصتهای شغلی موجود در جامعه میتوانند مؤثر عمل کنند، همچنین نتایج حاکی از تأثیر مثبت رسانههای تبلیغی بازار کار برای مدیریت معرفی فرصتهای شغلی و ارتقاء و ایجاد جایگاه مناسب آنها در جامعه و اعتمادسازی عمومی در معرفی فرصتهای شغلی بود.
در گذشته جویندگان کار در ایران برای جستوجوی شغل به رسانههای کاغذی روی میآوردند ولی در دورة دیجیتال امروزی با گسترش روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات تبلیغات شکل جدیدی به خود گرفته و ابزار متفاوتی در این عرصه ظهور کرده است که میتواند اطلاعات بازار کار را سریعتر و به سهولت در اختیار جویندگان کار قرار دهد؛ لذا همین موضوع اهمیت بررسی تأثیرهای تبلیغات در معرفی فرصتهای شغلی موجود در جامعه از دیدگاه جویندگان کار را روشنتر میسازد.
همچنین به منظور توانمندسازی نیروی کار، آموزشهای کاربردی برای افزایش مهارت کار از جمله اولویتهای بازار کار بوده است، از طرفی، با توجه به اینکه تأثیر تبلیغات رسانهای در زمینههای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی بهویژه در زمینه بازاریابی و ایجاد فرصتهای شغلی دیر زمانی است که مورد پذیرش اکثر مؤسسات و مسئولین قرار گرفته است؛ اما متأسفانه در این رابطه تحقیق و پژوهشی که به صورت انحصاری به موضوع پژوهش ما بپردازد صورت نگرفته و آثار موجود تنها به صورت اجمالی و در حد موضوعات اصلی به این موضوع پرداختهاند، با این حال، میتوانیم آثار ذیل را که شامل مقالهها و کتب داخلی و خارجی است به عنوان آثار مرتبط با این تحقیق معرفی کنیم: بررسی مشکلات جذب فارغالتحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی در بازار کار، پایاننامه علوم انسانی، نوشته علیرضا همایون.