چکیده:
هدف: در محیط پویا و پیچیده امروز، سازمانها و صنایع در سطح بینالمللی رقابت میکنند و تولید محصول در سطح کلاس جهانی، مقوله مهمی برای رقابت موفق در سطح جهان است. به منظور تحقق شاخصهای تولید در کلاس جهانی و رقابتپذیری، باید در سطح زنجیره صنایع، سازمانها و شرکا، یکپارچگی ایجاد شود. هدف این پژوهش بررسی ارتباط زنجیره تأمین یکپارچه و تولید در کلاس جهانی است.
روش: پژوهش حاضر از نظر روش، در دسته پژوهشهای توصیفی ـ همبستگی قرار میگیرد. جامعه آماری آن، شرکتهای تولیدکننده لوازم الکترونیک خانگی است و نمونهها به کمک روش نمونهبرداری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای شناسایی ابعاد و شاخصهای تولید در کلاس جهانی، از روش دلفی فازی استفاده شده است و اطلاعات لازم از طریق توزیع پرسشنامه محققساخته میان جامعه آماری گردآوری شدند. همچنین آزمون فرضیههای پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) در نرمافزار AMOS انجام گرفته است.
یافتهها: نتایج نشان میدهد سه بعد یکپارچگی داخلی، تأمینکننده و مشتری تأثیر معناداری بر دستیابی به تولید در کلاس جهانی میگذارند. تأثیر یکپارچگی مشتری بر تحویل تأیید نشد و در نهایت، ایجاد سطح بالای یکپارچگی داخلی در این صنعت بر تحویل به موقع و هزینه، در مقایسه با ابعاد دیگر یکپارچگی زنجیره تأمین یکپارچه، تأثیر بیشتری میگذارد.
نتیجهگیری: نتایج تحقیق گویای آن است که شرکتهای مورد مطالعه باید برای دستیابی به شاخصهای تولید در کلاس جهانی از قبیل هزینه، نوآوری، کیفیت، تحویل، انعطافپذیری و خدمات پس از فروش، به یکپارچگی در زنجیره تأمین صنعت شامل یکپارچگی داخلی، یکپارچگی تأمینکنندگان و یکپارچگی مشتری اقدام کنند. نتایج این تحقیق به مدیران برای متمایز کردن تأثیرات ابعاد مختلف زنجیره تأمین یکپارچه بر تولید در کلاس جهانی کمک میکند.
Objective
Current dynamic and complicated environment has made organizations and industries compete at an international level. If a world-class level production is pursued, they have to manufacture their products in a world-class level. To meet the world-class production indicators and remain competitive, they need to be more integrated at the level of organization, partners and supply chain. The present study aims to investigate the relationship between supply chain integration (SCI) and world class manufacturing (WCM).
Methods
This study uses a descriptive-correlative method and its research population covers Electronic Domestic Appliance Industry companies. The samples in this research were selected using simple random sampling method. Fuzzy Delphi method was used to identify the dimensions and indicators of production in the world class level and to collect data, a researcher-made questionnaire was used. AMOS software was used to test the hypotheses through a statistical test of Structural Equation Modeling (SEM).
Results
The results showed that three dimensions of SCI namely, internal integration, supplier and customer have significantly positive impacts on obtaining products in world class level. The impact of customer integrity on delivery was not confirmed while high level of integral integrity is claimed to have more effects on cost and on-time delivery rather than other integration dimensions of supply chain integration.
Conclusion
As the results showed, the companies in the industry are required to take actions on integrating supply chain comprising internal, supplier and customer integration in order to obtain WCM dimensions such as cost, innovation, quality, delivery, flexibility and services. Also result of. This paper helps managers to distinguish the effects of the different dimensions of SCI on obtaining WCM.