چکیده:
زنان به عنوان مهم ترین مرکز در نهاد خانواده، نقش مهمی را در الگودهی به فرهنگ جامعه ایفا می کنند. در پی تاسیس و راه اندازی شبکه های تلویزیونی ماهواره ای به زبان فارسی که در سال های اخیر رشد فزاینده ای داشته است، یکی از اهداف مهم این شبکه ها به منظور تغییر سبک و الگوی زندگی زنان ایرانی، در قالب پخش آگهی های تجاری دنبال می شود. آگهی هایی که با شناخت دقیق از مخاطبان زن ایرانی و نیازسنجی از تقاضاهای گوناگون فردی و اجتماعی ایشان، موضوع مصرف هر چه بیشتر را کانون هدف خود قرار داده است تا ضمن تحقق کارکردهای اقتصادی سودجویانه به نفع بازار سرمایه، فرهنگ مصرف در میان زنان ایرانی را در مسیر مورد نظر خود، هدایت کند.
این مقاله کوشیده است با نظری بر موضوع سبک زندگی زنان، محتوای 10 آگهی تجاری مربوط به شبکه های تلویزیونی فارسی زبان را که بر این مبنا طراحی، تولید و پخش شده اند، به روش تحلیل محتوای کیفی بررسی کند و به استخراج مولفه های تاثیرگذار در این آگهی ها و نیز نتایج حاصل از به کارگیری آنها بر مخاطبان اهتمام ورزد. نتایج حاصل از خوانش متنی نمونه های تحلیل شده در این مقاله نشانگر آن است که این تبلیغات به نحوی هنرمندانه و با بهره مندی از عوامل متنی و بصری قدرتمند طراحی و ساخته شده اند به نحوی که از میزان اثرگذاری زیادی بر مخاطبان خود برخوردارند.
خلاصه ماشینی:
این مقاله کوشیده است با نظری بر موضوع سبک زندگی زنان، محتوای 10 آگهی تجاری مربوط به شبکههای تلویزیونی فارسیزبان را که بر این مبنا طراحی، تولید و پخش شدهاند، به روش تحلیل محتوای کیفی بررسی کند و به استخراج مؤلفههای تأثیرگذار در این آگهیها و نیز نتایج حاصل از بهکارگیری آنها بر مخاطبان اهتمام ورزد.
مهمترین محور موضوع پژوهش نیز آن است که دریابیم تبلیغات تجاری شبکههای تلویزیونی ماهوارهای در حوزۀ فرهنگ مصرف، به کدامیک از علائق، خواستهها و نیازهای زنان توجه نشان میدهند و چگونه در صدد بازتعریف آنها در نظام مبتنی بر سبک زندگی غیردینی عمل میکنند.
از آنجا که تولیدات انبوه و فزایندۀ فرهنگی و رسانهای شبکههای تلویزیونی ماهوارهای، این عرصه را مورد هدف قرار داده و جامعۀ مخاطب زنان را با مؤلفههای گوناگون سبک زندگی مصرفگرا مواجه کرده است، شناخت و تدقیق در چگونگی این فعالیت رسانهای بهمنظور تمهید روشهای تقابلی و پیشگیرانه اهمیت مییابد.
از مهمترین راهبرد در این باره، آموزش سواد رسانهای به زنان در خصوص برنامههای شبکههای تلویزیونی ماهوارهای بهطور کلی و بهویژه دربارۀ نتایج آگهیهای تجاری بر سبک زندگی، در مدارس و نیز رسانهها است.
بدیهی است که بسیاری از زنان خانهدار و دختران که مخاطبان اصلی شبکههای تلویزیونی ماهوارهای هستند، برای مقاومت در برابر آسیبها و تهدیدهای این تلویزیونها نیازمند کمک و آگاهی هستند که بخشی از آن، از طریق افزایش سواد رسانهای به ایشان محقق میشود.