چکیده:
موضوع هویت، با پیشرفت تکنولوژی راه های مختلفی برای بروز خود پیدا کرده است. در حال حاضر، سرویس ها و اپلیکیشن های مختلف این امکان را به کاربران خود می دهد که با گوشی های همراه خود زندگی روزمره و هویت خود را از طرق مختلف به اشتراک بگذارند. از آنجا که هویت امری متغیر است که در طول تجربه اجتماعی و با شکل گیری شیوه های جدید ارتباطی تغییر می یابد شبکه های اجتماعی جدید می توانند با ارائه امکانات جدید به برساخت هویت افراد بپردازند. این پژوهش با هدف توصیف چگونگی ارائه هویت در فضای آنلاین اینستاگرام، با استفاده از روش تحلیل محتوا و تحلیل متنی به مطالعه تصاویر ارائه شده در این شبکه اجتماعی پرداخته که از سوی کاربران دانشجو و جوان، به اشتراک گذاشته شده است و تلاش شده است تا به این پرسش پاسخ داده شود که مخاطبان در فضای اجتماعی چگونه و در چه فضاهایی خود را بازنمایی کرده اند. بر این اساس مشخص شد که کاربران اینستاگرام از عکس به عنوان یک رسانه برای نمایش خود استفاده می کنند و حریم خصوصی خود را در این فضا به اشتراک می گذارند و در یک کنش متقابل هویت خود را بازمی سازند؛ هویتی پویا که در یک شبکه اجتماعی در حرکت و تعامل است. آنها طبق نظریه نمایش گافمن از فضای مجازی برای نمایش خود استفاده می کنند و هویتی آنلاین را شکل می دهند که در بده بستانی با هویت آفلاینشان است.
خلاصه ماشینی:
با توجه به تعاریف انتخاب شده از هویت در این مقاله آنچه از مفهوم هویت مورد نظر است، ثابتنبودن و متغیربودن مفهوم هویت و ساختهشدن آن در کنشهای متقابل اجتماعی است و دیگر آنکه مسائل مربوط به هویت اهمیت مضاعفی برای آنانی دارد که خود را از حاشیهراندگان فرهنگ حاکم میدانند یا دست کم خود را بیرون از آن احساس میکنند.
(همان: 127) آنچه این 3 نظریه را به هم پیوند میزند مفهوم ساختهشدن هویت در کنشهای اجتماعی است و نگاه گافمن از آن جهت مورد تأکید است که در اینستاگرام فرد در یک کنش متقابل قرار دارد، خود را نمایش میدهد و از دیگران بازخورد میبیند؛ او را میپسندند و نظر خود را ارائه میکنند و کاربر با به اصطلاح فشار اخلاقی و دادن تصاویر بیشتری از زندگی روزمرهاش از دیگران میخواهد که او را چگونه ببینند.
در این پژوهش "موضوعات مورد توجه کاربران" را میتوان بر اساس نمودار1 توصیف کرد: به تصویر صفحه مراجعه شودنمودار 1 توزیع درصدی موضوعات عکسها بهصورت کلی بر اساس فراوانی موضوعات، توجه به "پرتره و بدن" مهمترین موضوع در ارائه و نمایش خود و هویت محسوب میشود و حضور در محافل اجتماعی کمترین موضوع مورد توجه، با تنها 2درصد کل تصاویر، بوده است.
کاربران اینستاگرام از عکس بهعنوان یک رسانه برای نمایش خود استفاده میکنند و حریم خصوصی خود را در این فضا به اشتراک میگذارند و در یک کنش متقابل هویت خود را بازمیسازند؛ هویتی پویا که در یک شبکه اجتماعی در حرکت و تعامل است.