Skip to main content
فهرست مقالات

حرکت اصلاحی امام حسین (ع) و نسبت میان تکلیف و نتیجه

نویسنده:

(26 صفحه - از 159 تا 184)

کلید واژه های ماشینی : اصلاح، تکلیف، حرکت اصلاحی امام حسین، امام حسین ( ع )، حرکت، اصل، اصالت وظیفه و اصالت نتیجه، اصلاح‌طلبی، قرآن، اصالت وظیفه

خلاصه ماشینی:

"(26) و حتی ادعا می‌کند که این قیام نه مصلحت دینی داشت و نه دنیایی در جواب امثال ابن‌تیمیه، چند پاسخ می‌توان داد: اولا: این مبنا که حرکت علیه حاکم دارای سلطه شرش بیش از خیر است، تأیید وضع موجود و مشروعیت بخشیدن به حکام عصر با هر نوع عقیده و باوری است که از جهت دینی با وظیفه اعتراض علیه شرایط نامناسب (نهی از منکر) نمی‌سازد و از جهت اصلاح‌طلبی، هم حتی با اصلاح‌طلبی مصطلح نمی‌سازد، زیرا چنین افرادی که با وضع موجود هماهنگند و به استقبال خطر نمی‌روند و اقدامی برای تغییر نمی‌کنند، محافظه‌کارانند و اصل در اصلاح‌طلبی آن است که مصلح به دنبال تغییر شرایط موجود است؛ ثانیا: این مدعا که قیام حسینی مصلحت دینی و دنیایی نداشت، اگر عمده دلیل غیر مفید بودن دنیایی آن، به ثمر نرسیدن و یا قیامهای متأثر از آن باشد، می‌توان به تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مردم کوفه و شام ارجاع داد که در همان زمان با ورود اسرا به شام و کوفه حکومت اموی عقب‌نشینی کرد، تا حدی که بر اثر فضای سنگین افکار عمومی حتی یزید نیز به دروغ اظهار ندامت کرد و گفت «خدا بکشد پسر مرجانه را، من راضی به کشتن حسین نبودم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.