چکیده:
هدف: هدف این تحقیق، شناسایی معیارهای گزینش مدیران شایسته دانشگاهی بر اساس آموزههای اسلامی به منظور انتخاب و انتصاب مدیران لایق و کارامد بود. روش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و از آنجا که موضوع پژوهش مبحث کیفی است و دیدگاه خردگرایانه کمّی نمیتواند مبنای تحقیق قرار گیرد، رویکرد کیفی به شیوه تکنیک دلفی در دستور کار پژوهش قرار گرفت. با تشکیل پانل صاحبنظران دانشگاهی، متشکّل از خبرگان و نخبگان دانشگاه پیام نور، روش دلفی طی دو راند(دور) اجرا شد. یافتهها: بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی، 22 شاخص مستخرج از منابع اسلامی پس از تایید خبرگان، در سه دسته معیارهای اخلاقی، مکتبی و سازمانی تقسیمبندی شدند. نتیجهگیری: انتخاب و انتصاب مدیران شایسته اسلامی، به خصوص برای مراکز آموزش عالی و دانشگاهی، باعث خواهد شد نهادی که مرکز تعلیم و تربیت مدیران آینده کشور است، نیروهای علمی لایق و کارامد را تحویل جامعه دهد و از این طریق بتواند زمینههای اصلاح، آبادی و پیشرفت را برای مملکت فراهم آورد.
خلاصه ماشینی:
(موسيزاده و عدلي، ١٣٨٨) از آنجا که وجود نظام شايسته سالاري در هر کشور باعث قوام، مقبوليت و مشروعيت آن خواهد شد، بنابر اين ، انتخاب و گزينش مديران عالي شايسته در رأس سازمانها، به خصوص مراکز آموزش عالي و دانشگاهها که نقش حياتيشان بر کسي پوشيده نيست ، از اهميت خاصي برخوردار خواهد بود؛ همان گونه که حضرت امام(ره) در سخنان خود فرمودهاند: «اگر دانشگاه اصلاح شد، مملکت اصلاح ميشود»(امام خميني، بيتا، ج ١٩: ٢٢٣).
(نورشاهي، ١٣٨٨: ١٧٨) بنابر اين ، ضرورت و اهميت هر چه بيشتر موضوع اين پژوهش ، که بررسي معيارهاي شايستگي(بر اساس آموزههاي اسلامي) رؤساي مراکز و واحدهاي دانشگاه پيام نور در مقام يکي از بزرگترين دانشگاههاي جهان اسلام است ، مشخص ميشود.
با توجه به اهميت موضوع پژوهش ، بايد بررسي کرد که تا چه ميزان در اين زمينه بررسيهاي علمي صورت گرفته است و فراتر از آن، چه اندازه در انتخاب مديران دانشگاهي از اين معيارها استفاده کردهايم ؟ بنابر اين ، سؤال اصلي تحقيق اين است که : مؤلفه ها و شاخصهاي اسلامي شايسته گزيني مؤثر در انتخاب و انتصاب رؤساي دانشگاه کداماند؟ براي پاسخ به اين سؤال، بايستي با بررسي عميق ادبيات موضوع و مباني نظري و منابع اسلامي و با استفاده از نظرات صاحب نظران امر، معيارهاي شايسته گزيني را احصا، استخراج و تدوين کرد.
Tehran: Higher Institute of Education and Management Research and Planning Majlesi, - Mohammad Bagher (1983).