چکیده:
توانمندیهای زبانی و ارتباطی عوامل کسب مهارت «تکلم» در آموزش زبان هستند. با نگاهی
به این مهارت زبانی میتوانیم از سه زاویه آن را واکاوی کنیم: بعد فیزیکی که شامل حرکات
اندامهای مجرای صوتی؛ مانند لب. زبان. حلقء ... و اندامهای غیرصوتی نظیر حرکات بدن.
دست. سرء چشم و غیره است؛ بعد مفهومی که دربرگیرندة اهداف گوینده و معنای بافتهای زبانی
و غیرزبانی است؛ بعد پردازشی که وابسته به کارکرد مغز است. مغز انسان با استفاده از دانش
ذخیره شده خود و بررسی نوع, موقعیت و حالت مخاطب و خود متکلم علائمی مناسب را به
اندامهای انتقال پیام ارسال میکند. مقاله حاضر « تکلم » را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد تا
به نتیجهای دقیق از ماهیت و تعریف این مهارت زبانی دست یافته و برای تهیهکنندگان مطالب
درسی, مبنای اصولی و علمی این مهارت را ترسیم کند.
خلاصه ماشینی:
مغز انسان بـا اسـتفاده از دانـش ذخیره شده خود و بررسی نوع ، موقعیت و حالت مخاطب و خود مـتکلم علائمـی مناسـب را بـه اندامهای انتقال پیام ارسال میکند.
بعلاوه ، گفتار به لحاظ فیزیکی دارای موقعیت تعاملی رودرو است ؛ معمـولا متکلمان میتوانند یکدیگر را ببینند و بنابراین میتواننـد بـه بافـت فیزیکـی ارجـاع داده و از سیگنالهای فیزیکی برای جلب هدایت توجه به تعامل ، قصد خود برای تعامل و نگرش خـود ١ - توضیح هیأت تحریریه فصلنامه : این ترجمه را زبانشناسان در برابر Communicative competence وضع کرده اند که از لحاظ دستوری نادرست است .
اگرچه ممکن است آواهایی دریـک زبان وجود داشته باشد که در زبان دیگـر موجـود نباشـد، امـا آواهـای همـه زبانهـای دنیـا مجموعه محدودی از صداها هستند که مجرای گفتار انسان میتواند آنها را تولید کند.
زبان اشاره جایگزین طبق تعریف ، نظـامی از علایـم دسـتی اسـت کـه توسـط متکلمین برای برقراری ارتباط محدود در یک بافت خاص که نمـی تـوان از گفتـار اسـتفاده کرد، ساخته شده است .
ولی با نگاه عمیق تر به پردازش تکلم ، ملاحظه می شود که مغز انسان دانش ذخیره شده خود را بررسی میکند و در عین حال نوع ، موقعیت و حالت مخاطب و خود متکلم را ارزیابی Levelt - ١ Bygate - ٢ می کند سپس علائمی (سیگنال ) را به اندامهای مناسب ارسال مینمایـد.
مغز انسان در پردازش صحبت کردن قبل از اینکه به عضو انتقال پیام علائم ( سیگنال ) ارسال کنـد بنـابر دانش و فرهنگی که از طریق آموزش یا تجربیات کسب شده موقعیت ، نوع و حالت گوینده و مخاطب را در نظر می گیرد سپس رفتار و بافت کلامی را تولید می کند.
Second language teaching& learning.