چکیده:
توانمندیهای زبانی و ارتباطی عوامل کسب مهارت «تکلم» در آموزش زبان هستند. با نگاهی به این مهارت زبانی میتوانیم از سه زاویه آن را واکاوی کنیم: بعد فیزیکی که شامل حرکات اندامهای مجرای صوتی؛ مانند لب، زبان، حلق، . . . و اندامهای غیرصوتی نظیر حرکات بدن، دست، سر، چشم و غیره است؛ بعد مفهومی که دربرگیرنده اهداف گوینده و معنای بافتهای زبانی و غیرزبانی است؛ بعد پردازشی که وابسته به کارکرد مغز است. مغز انسان با استفاده از دانش ذخیره شده خود و بررسی نوع، موقعیت و حالت مخاطب و خود متکلم علائمی مناسب را به اندامهای انتقال پیام ارسال میکند. مقاله حاضر « تکلم » را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد تا به نتیجه¬ای دقیق از ماهیت و تعریف این مهارت زبانی دست یافته و برای تهیه¬کنندگان مطالب درسی، مبنای اصولی و علمی این مهارت را ترسیم کند.
خلاصه ماشینی:
*** انگیزة نگارش پله پله تا ملاقات خدا: چنانچه از مقدمة کتاب بر می آید استاد برای نخستین بار کتابی در سـطح خـاص آنهم برای خوانندگان کاملا حرفه ای به نگارش درنیاورده است بلکه آن را برای تمامی طبقات علاقمند به مولوی تألیف نموده و گرچه روح نگارشی و طرز نویسندگی اسـتاد همواره نظیر دیگر آثار ایشان است با این وجود استاد نگارش محتوایی کتاب را به گونه ای به تألیف درآورده ، که خواننده غیر حرفه ای هم بدون مراجعه بـه م̂Hخـذ خـاص و احتمالا دست نیافتنی بتواند با یکبار خواندن آن ، بـه زنـدگی شـاعرانه مولانـا اطـلاع حاصل نماید و ایـن امتیـاز خـاص دیگـر ایـن اثـر اسـت .
موارد و منابع مورد تحقیق نگارش کتاب : استاد زرین کوب از کهنترین م̂Hخذ برای نگارش کتاب خود سود جسته و موشکافه جریان زندگی مولانا را از لابلای منابع دست اول استخراج کرده اند و با قوة نقادی کـه خاص ذهن وقاد ایشان است آنهم با روحیه ای علمی و در عین حـال جـذب شـده در شخصیت مولانا جهت دستیابی به تصویر این عارف شاعر سراسر تاریخ ایران و جهان ، زندگی و احوال مولانا را کاویده و با نثری پویا و جالب به رشتة تحریر درآورده ، تا آنجا که اثر نامبرده پس از اتمام بارها و بارها به چاپ رسیده و خود اثری جالب و خوانـدنی از سوی تمام ایرانیان علاقمند به آثار مولانا شده است .