چکیده:
در این مقاله میزان تاثیرگذاری «هفت اورنگ جامی» (817-898 هجری قمری) بر «هفت منظر هاتفی» (822-927 هجری قمری) بررسی و از سوی دیگر دو اثربا هم مقایسه شده است؛چون در میان ابزارها و رویکردهای بررسی آثار ادبی، سبک شناسی جایگاهی ویژه دارد، از دید سبک شناسی به این مسئله پرداخته شده و از میان سه رویکرد سبک شناسی (زبانی، فکری و ادبی)، رویکرد ادبی، بویژه فنون بیانی معیار سنجش این دو اثر ادبی قرار گرفته. نخست بطورکلی فنون بیانی دو اثر مشخص و آنگاه موارد تاثیرگذاری جامی بر هاتفی بررسی شده سپس در بخش دوم صد بیت از هر اثر انتخاب و عناصر مورد بررسی جزء به جزء در دو اثر بررسی، آنگاه جدول و نمودار مقایسه ای آنها تنظیم شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که برخلاف تصور اولیه، هاتفی علیرغم اظهار شاگردی جامی، در سرودن مثنویهایش چندان هم از جامی تقلید نکرده و شاعری مستقل بوده است.
خلاصه ماشینی:
مقایسة سبک شناسانة هفت اورنگ جامی با هفت منظر هاتفی از دیدگاه زیبایی شناسی (ص ٨٨- ٧٣) علی اصغر حلبی ١، سیاوش مرشدی (نویسنده مسئول ) 2 تاریخ دریافت مقاله : ٩١/٣/٢١ تاریخ پذیرش قطعی : ٩١/٨/١٠ چکیده در این مقاله میزان تأثیرگذاری «هفت اورنگ جامی » (٨١٧-٨٩٨ هجری قمری ) بر «هفـت منظر هاتفی » (٨٢٢-٩٢٧ هجری قمری ) بررسی و از سوی دیگر دو اثربا هم مقایسـه شـده است ؛چون در میان ابزارها و رویکردهای بررسی آثار ادبی ، سـبک شناسـی جایگـاهی ویـژه دارد، از دید سبک شناسی به این مسئله پرداخته شده و از میان سه رویکرد سبک شناسـی (زبانی ، فکری و ادبی )، رویکرد ادبی ، بویژه فنون بیانی معیار سنجش این دو اثـر ادبـی قـرار گرفته .
از میان پنج مثنـوی خمسـة نظامی ، جامی سه مثنوی مخزن الاسـرار، لیلـی و مجنـون و اسـکندرنامه را بطـور مسـتقیم نظیره گفته است ؛ یعنی عینا به همان شیوه اما برای خسرو و شیرین نظیرة یوسف و زلیخـا، و برای هفت پیکر هیچ نظیره ای نگفته اسـت ، هرچنـد در سلسـه الـذهب وزن هفـت پیکـر (خفیف ) را به کار برده ، ولی سه اورنگ (بخـش ) سلسـله الـذهب هـیچ پیونـد محتـوایی بـا داستان بهرام و هفت داستان فرعی آن ندارد.
لیلی و مجنون ، هاتفی :ب ١) یکی از مواردی که در منظومه های هفت اورنگ و هفت منظر قابل سنجش هستند زیبـایی شناسی ، و به طور خاص فنون بیانی (تشبیه ، استعاره ، مجاز، کنایه ) است .