چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر تصویرسازی ذهنی پتلپ و تمرین بدنی بر زمانواکنش ساده و سهانتخابی و بخش پیشحرکتی و حرکتی زمانواکنش ساده و انتخابی بود. 26 دانشجوی دختر غیرورزشکار (سن 2/1 ± 23/21سال) بر اساس نمرات پرسشنامهوضوح تصویرسازی حرکتی-2 بهصورت هدفمند انتخاب و در دو گروه سیزدهنفری تمرین تصویرسازی ذهنی پتلپ و تمرین بدنی زمان واکنش سهانتخابی قرار گرفتند. زمان واکنش ساده و انتخابی آزمودنیها در پیشآزمون و پس از 10 جلسه تمرینِ دهتکراره، اندازهگیری شد. از دستگاه محققساختة زمان واکنش استفاده شد که قابلیت همزمانشدن با دستگاه الکترومیوگرافی را داشت و زمان واکنش ساده و انتخابی را اندازهگیری میکرد. روایی و پایایی این دستگاه قابلقبول بود. در پسآزمون، علاوه بر ثبت زمان واکنش، بخش پیشحرکتی و حرکتی زمان واکنش در هر دو موقعیت ساده و انتخابی با استفاده از الکترومیوگرافی ثبت شد. بهمنظور تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس مختلط دودردو و آزمون تی مستقل (P≤0.05) در نرمافزار اسپیاساس23 استفاده شد. کاهش مدتزمان واکنش ساده (0.004=P) و انتخابی (0.001=P) هر دو گروه معنادار بود. همچنین بین دو نوع تمرین در کاهش زمان واکنش ساده تفاوت معناداری وجود داشت (0.045=P) اما بین بخش پیشحرکتی و حرکتی تفاوت معناداری در دو گروه با تکلیف زمان واکنش ساده و انتخابی وجود نداشت. به نظر میرسد تمرین تصویرسازی ذهنی پتلپ و تمرین بدنی، با حل مسائل شناختی و کاهش زمان پردازش اطلاعات موجب کاهش زمان واکنش میشود.
خلاصه ماشینی:
دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان تاریخ دریافت: 25/02/1395 تاریخ پذیرش: 04/10/1395 چکیده هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر تصویرسازی ذهنی پتلپ و تمرین بدنی بر زمان واکنش ساده و سهانتخابی و بخش پیشحرکتی و حرکتی زمان واکنش ساده و انتخابی بود.
اینکه زمان واکنش در اکثر رشتههای ورزشی نقش بسزایی دارد و مربیان داخل کشور نیز در تمرینات خود تنها از تمرین بدنی استفاده میکنند، پژوهشگر را بر آن داشت تا به این پرسش پاسخ دهد که آیا تصویرسازی ذهنی پتلپ به بهبود زمان واکنش ساده و سهانتخابی کمک میکند؟ و بهبود در زمان عکسالعمل بر کدام بخش از زمان واکنش ساده و انتخابی (بخش پیشحرکتی و حرکتی ) تأثیر میگذارد؟ و همچنین تمرین تصویرسازی ذهنی پتلپ در مقایسه با فعالیت بدنی تا چه حد احتمال دارد مؤثر واقع شود؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی و طرح پژوهش از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود.
جدول شمارة سه خلاصة نتایج تحلیل واریانس مخلوط 2×2 را بین امتیازات در زمان واکنش ساده و انتخابی در مراحل پیشآزمون و پسآزمون در گروههای تمرینی تصویرسازی ذهنی پتلپ و تمرین بدنی نشان میدهد.
)با توجه به اطلاعات جدول پنج، تفاوت آماری معناداری بین گروههای تصویرسازی ذهنی پتلپ و تمرین بدنی به لحاظ بخش پیشحرکتی و حرکتی زمان واکنش ساده و انتخابی وجود نداشته است.
Effect of PETTLEP Mental Imagery and Physical Practice on Pre-motor and Motor Parts of Simple and Choice Reaction Time<FootNote No="21" Text="Corresponding Author Email: rafeii502@yahoo.