چکیده:
کارایی و اثربخشی هر سازمان حاصل عملکرد مدیریت و ساختار زنجیره تامین آن سازمان میباشد. در این مقاله با ارائه یک مدل ریاضی از نوع برنامه ریزی عدد صحیح مختلط با اهداف بهینه سازی مجموع هزینه های تمام سطوح زنجیره تأمین، مدت زمان تحویل محصول و نرخ قابلیت اطمینان سیستم های حمل و نقل محصول به مشتریان، به طراحی ساختار یک زنجیره تأمین چهار سطحی شامل تأمین کنندگان، تولید کنندگان، توزیع کنندگان و مشتریان پرداخته شده است. بهینه سازی هزینه ها با لحاظ شدن تقاضای احتمالی مشتریان و مجاز بودن کمبود محصولات در مدل ارائه شده نظر گرفته شده است. در این مقاله، تقاضای غیر قطعی با به کارگیری برنامه ریزی با قیود احتمالی، مورد بررسی قرار گرفته و به صورت قطعی تبدیل شده است. جهت حل مساله با توجه به میزان پیچیدگی مدل در ابعاد بزرگ، از الگوریتم فرا ابتکاری ژنتیک مبتنی بر مرتب سازی نامغلوب(NSGAII) استفاده شده و نتایج آن مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج و خروجی آزمایشات عددی حاصل از مقایسه حل دقیق مدل با الگوریتم پیشنهادی، به کارایی روش فرا ابتکاری در مقیاس پایین اعتبار بخشیده است.
خلاصه ماشینی:
بهینه سازی هزینه، زمان و نرخ قابلیت اطمینان سیستم حمل و نقل در زنجیره تأمین چهار سطحی؛ با بهره گیری از مدلسازی برنامه ریزی خطی عدد صحیح مختلط احمد ابراهیمی عضو هیات علمی و استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران (نویسنده مسئول) ahmad.
در این مقاله با ارائه یک مدل ریاضی از نوع برنامه ریزی عدد صحیح مختلط با اهداف بهینه سازی مجموع هزینه های تمام سطوح زنجیره تأمین، مدت زمان تحویل محصول و نرخ قابلیت اطمینان سیستم های حمل و نقل محصول به مشتریان، به طراحی ساختار یک زنجیره تأمین چهار سطحی شامل تأمین کنندگان، تولید کنندگان، توزیع کنندگان و مشتریان پرداخته شده است.
در این راستا، ابتدا با استفاده از یک مدل ریاضی برنامه ریزی عدد صحیح مختلط، اقدام به طراحی و بهبود یک زنجیره تامین چهار سطحی چند محصولی چند دوره ای با سه هدف متضاد مورد نظر مشتری گردیده و سپس محدودیت هایی در شرایط تقاضای احتمالی، با مجاز شمردن کمبود موجودی در نظر گرفته شده است.
لیکن سه تصمیم و هدف اصلی؛ کمینه کردن هزینه ها در زنجیره تأمین، کمینه کردن مدت زمان تحویل محصول به مشتری و بیشینه ساختن قابلیت اطمینان سیستم های حمل ونقل از توزیع کننده به مشتری مورد توجه قرار گرفته است.
بنا بر مرور ادبیات صورت گرفته، ارائه یک مدل برنامه ریزی خطی عدد صحیح مختلط با رویکرد بهینه سازی همزمان سه هدف هزینه، زمان و نرخ قابلیت اطمینان سیستم حمل و نقل در یک زنجیره تامین چهار سطحی، با لحاظ شدن تقاضای غیر قطعی و احتمالی مشتریان به عنوان شکاف تحقیقاتی شناسایی گردید.