چکیده:
در سال های اخیر، برای رفع چالش های اقتصادی و اجتماعی نواحی روستایی حاشیه ای و یا روستاهایی که با کاهش فعالیت های کشاورزی سنتی روبرو شده اند، گردشگری در کانون توجه قرار گرفته است و از گردشگری روستایی بعنوان کاتالیزوری کارآمد برای بازسازی و توسعه اقتصادی و اجتماعی نواحی روستایی یاد شده است. در این راستا، هدف این تحقیق، بررسی نقش کارآفرینی گردشگری در توسعه روستایی استان همدان می باشد. جامعه آماری این پژوهش را سرپرستان 7631 خانوار در روستاهای هدف گردشگری در استان همدان تشکیل داده اند. با استفاده از فرمول کوکران و با توجه به حجم جامعه آماری، شمار نمونه 672 تن برآورد گردیده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، نمونه ها در روستاهای هدف گردشگری انتخاب شدند. ابزار اصلی این تحقیق، پرسشنامه ای بود که روایی آن با کسب نظر اعضای هیئت علمی گروه ترویج و آموزش شاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و صاحبنظران توسعه روستایی تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز با انجام آزمون مقدماتی و محاسبه ضریب آلفای ترتیبی تامین شد (0/98-0/88 =a). به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون ترتیبی استفاده گردید. نتیجه رگرسیون ترتیبی استفاده شده نشان داد که 65/60 درصد از احتمال تغییرات متغیر وابسته توسعه روستایی می تواند توسط متغیرهای مستقل ریسک پذیری، خلاقیت و نوآوری، اعتمادبه نفس و قدرت تحمل ابهام تبیین شود.
خلاصه ماشینی:
نتیجه رگرسیون ترتیبی استفاده شده نشان داد که60/65 درصد از احتمال تغییرات متغیر وابسته توسعه روستایی میتواند توسط متغیرهای مستقل ریسکپذیری، خلاقیت و نوآوری، اعتمادبه نفس و قدرت تحمل ابهام تبیین شود.
بر این اساس، کارآفرینی گردشگری در بخش روستایی از چندین جنبه دارای اهمیت است: نخست اینکه عاقلانه است، یعنی افراد و گروههای کاری در محیط روستا توانایی کنترل بیشتری بر کار خود خواهند داشت و برای استفاده از آن برای رفع نیازهای خود، از جمله نیاز به رشد و توسعه سالم، فرصتهای بیشتری به دست خواهند آورد؛ دوم اینکه انسانیتر است، یعنی کار افراد و گروهها نه تنها در زمینه اموری که با اهداف آنان بیگانه است استفاده نمیشود، بلکه موجب استثمار و زیان دیگران نیز نخواهد شد؛ و سوم اینکه با محیط زیست سازگارتر است و بدین ترتیب، کار با محیط طبیعی و زیست انسانی هماهنگ خواهد بود و طبیعت را تخریب نخواهد کرد (Kumbhar, 2012).
شاخصهای سنجش کارآفرینی به تصویر صفحه مراجعه شوداز دیدگاه توسعه روستایی، کارآفرینی یکی از مهمترین راهبردهای برنامههای توسعه روستایی به شمار میرود(تاجودارآفرین، 1390) و از نظر کادر (Kader, 2007) نیز کارآفرینی در نواحی روستایی در جستوجوی ترکیب واحدی از منابع موجود هم در درون و هم بیرون از فعالیتهای کشاورزی است و در پی خلق فرصتهای جدید برای ایجاد کسب و کار و درآمدزایی خواهد بود.
894x4 نتیجهگیری و پیشنهادها نتایج این پژوهش نشان میدهد که در روستاهای گردشگری استان همدان کارآفرینی گردشگری در سطح بالایی قرار دارد و ویژگیهای ریسکپذیری، خلاقیت و نوآوری، اعتمادبه نفس و قدرت تحمل ابهام به عنوان ابعاد کارافرینی گردشگری بر توسعه روستایی تأثیرگذارند و 6/65 درصد از تغییرات متغیر وابسته توسعه روستایی میتواند توسط این متغیرها پیشبینی شود.