چکیده:
هدف تحقیق حاضر، اولویت بندی عوامل موثر بر خودکارآمدی زنان روستایی در شهرستان ملارد
می باشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی- تحلیلی و از
نظر زمان پژوهش، طولی گذشته نگر می باشد که از منطق پژوهش قیاسی پیروی می کند. جامعه
آماری این تحقیق 919 نفر از زنان روستایی شهرستان ملارد می باشند که با روش نمونه گیری تصادفی
طبقه ای مصاحبه شدند. پایایی ابزار پژوهش با ضرایب آلفای کرونباخ برای بخش های مختلف بین 0/73 تا 0/92 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار SPSS نسخه 18 صورت گرفت. نتایج حاصل از اولویت بندی نشان داد گویه «میزان پخش برنامه های آموزشی از رادیو و تلویزیون» با ضریب تغییرات 20/26 درصد، گویه «مشارکت در بهداشت و درمان خود و فرزندان» با ضریب تغییرات 14/70 درصد، گریه «میزان شرکت در مراسم مذهبی» با ضریب تغییرات 23/57 درصد، گویه «داشتن آزادی عمل در بازدید از بازارها و خرید کردن به تنهایی» با ضریب تغییرات 24/64 درصد، گویه «دسترسی به امکانات و تجهیزات لازم برای فعالیت خود و خانواده» با ضریب تغییرات 31/47 درصد، گویه «میزان احساس احترام از جانب دیگران» با ضریب تغییرات 18/94 درصد اولویت اول متغیرهای تحقیق می باشند.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از اولویت بندی نشان داد گویه «میزان پخش برنامه های آموزشی از رادیو و تلویزیون» با ضریب تغییرات 26/20درصد، گویه «مشارکت در بهداشت و درمان خود و فرزندان» با ضریب تغییرات 70/14درصد، گویه «میزان شرکت در مراسم مذهبی» با ضریب تغییرات 57/23درصد، گویه «داشتن آزادی عمل در بازدید از بازارها و خرید کردن به تنهایی» با ضریب تغییرات 64/24درصد، گویه «دسترسی به امکانات و تجهیزات لازم برای فعالیت خود و خانواده» با ضریب تغییرات گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، 47/31درصد، گویه «میزان احساس احترام از جانب دیگران» با ضریب تغییرات 94/18درصد اولویت اول متغیرهای تحقیق می باشند.
جدول 3- اولویت بندی میزان خودکارآمدی زنان روستایی به تصویر صفحه مراجعه شود عوامل آموزشی- ترویجی توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت ارائه عوامل آموزشی- ترویجی نشان می دهد که 5/46 درصد پاسخگویان معتقد بودند میزان ارائه آموزش عملی (کارگاه های آموزشی) در حد متوسط است.
جدول 6- اولویت بندی عوامل اجتماعی به تصویر صفحه مراجعه شود عوامل پویایی و تحرکات مکانی توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب عوامل پویایی و تحرکات مکانی نشان می دهد که میزان آزادی و اختیار اکثریت زنان (8/37درصد) برای رفتن به بیمارستان ها و شرکت ها در حد خیلی زیاد است.