چکیده:
زمینه: رهبری اخلاقمدار و ارزشهای اخلاقی میتوانند بهعنوان پیشایندهای بازدارنده برای استرس شغلی کارکنان عمل کنند. ارزشهای اخلاقی به شدت به نظام مدیریت عالی در سازمانها بستگی دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی رضایت ذاتی از شغل و مشتریمداری در رابطه بین رهبری اخلاقی و استرس شغلی بود.
روش: این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه جمعآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 448 نفر کارکنان فروش واحدهای صنعتی فعال در زمینه صنایع غذایی در شهرکهای صنعتی استان کرمان میباشد که با شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای، 230 نفر بهعنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای عملیاتی کردن متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد که روایی آنها با استناد به دیدگاه صاحبنظران و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که رهبری اخلاقی و معنویت در کار رابطه منفی و معنیداری دارند. همچنین یافتهها حاکی از آن است که رضایت ذاتی از شغل و مشتریمداری میتواند نقش میانجی را در ارتباط بین رهبری اخلاقی و کاهش استرس شغلی ایفا نمایند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، چنانچه مدیران واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در صدد افزایش رضایت ذاتی، کاهش استرس شغلی و افزایش مشتریمداری کارکنان بالاخص کارکنان واحد فروش خود هستند، شایسته است تعهد بیشتری به ایجاد جو اخلاقی در سازمان خود داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
این پنج پرسشنامه عبارتاند از: پرسشنامه رهبری اخلاقی (10)، استرس شغلی (31)، مشتریمداری نیروی فروش (32) و پرسشنامه رضایت ذاتی از شغل (33) بوده است.
(رجوع شود به تصویر صفحه) جدول 6: نتیجه کلی آزمون فرضیههای پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث هدف از پژوهش حاضر، مطالعه رابطه رهبری اخلاقی با استرس شغلی کارکنان فروش واحدهای صنعتی فعال در زمینه صنایع غذایی در شهرکهای صنعتی استان کرمان با واسطه رضایت ذاتی از شغل و مشتریمداری بود.
در نهایت نتایج کلی مدل معادلات ساختاری نشان داد که رهبری اخلاقی میتواند بستری را ایجاد کند که با میانجیگری متغیرهای مشتریمداری و رضایت شغلی پرسنل فروش، منجر به کاهش استرس شغلی آنان شود.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش حاکی از آن است که بین رهبری اخلاقی با رضایت شغلی، مشتریمداری و کاهش استرس شغلی پرسنل فروش ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد.
واژهنامه (رجوع شود به تصویر صفحه) Ethical Climate جو اخلاقی Leader-follower رهبر- پیرو Customer-Oriented Sale فروش مشتری گرایانه Ethical-Oriented Values اخلاق مدار Social Exchange مبادله اجتماعی Job Stress استرس شغلی Psychological Support روان شناختی Mutual Trust اعتماد متقابل Role Ambiguity ابهام نقش Ethical Expectations انتظارات اخلاقی Customer-Oriented Culture فرهنگ مشتری محور Reference Jones E, Brown SP, Zoltners AA, Weitz BA.
SALES management practices: The impact of ethics on customer orientation, employment and performance.
Ethical leadership in the sales force: effects on salesperson customer orientation, commitment to customer value and job stress.