چکیده:
امروزه برگزاری دورههای آموزشیِ مهارتِ هک کردن رو به افزایش بوده و با استقبال زیادی مواجه شده است. در برخی کشورها آموزش هک و نوشتن بدافزارها جزء واحدهای درسی دانشجویان رشتههای کامپیوتر و فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده است. به اعتقاد برخی، از آنجا که آموزشِ مهارت هک و بدافزارنویسی ممکن است افراد را به سمت فعالیتهای مجرمانه سوق دهد و افراد از این مهارت سوءاستفاده کنند، به ضرر جامعه است و بر همین اساس، غیراخلاقی است، اما برخی دیگر با این آموزشها موافقاند و بر این باوراند که برای اینکه بتوانیم با مجرمان سایبری مقابله کنیم، باید بتوانیم مانند آنها فکر کنیم. به اعتقاد این افراد، کارشناسان امنیتی برای فهم بهترِ نقاط ضعف امنیتی سیستمها و مقابله با بدافزارها نیازمند یادگیری مهارت هک کردن و نوشتن بدافزارها هستند و از همین رو، آن را اخلاقی میدانند. بنابراین، با توجه به افزایش برگزاری دورههای آموزشی بدافزارنویسی و مهارت هک کردن و همچنین اهمیت امنیت رایانهها، در این مقاله به تبیین، تحلیل و نقد و بررسی استدلالهای موافق و مخالف اخلاقی بودن آموزش نوشتن بدافزارها و مهارت هک کردن پرداخته میشود و راهکارهایی برای استفاده اخلاقی از آموزش این مهارتها ارائه میشود.
خلاصه ماشینی:
In some countries, teaching hacking and writing malware has been considered as part of course credits for students of the fields of computer and information technology.
com بررسي اخلاقي آموزش نوشتن بدافزارها ِ و مهارت هک و نفوذ به سيستم ها ِ عليرضا آل بويه زينب آل بويه تاريخ دريافت : ۱۳۹۵/١١/٢٢ | تاريخ پذيرش : ۱۳۹۶/۰۷/۰۶ چکيده امروزه برگزاري دوره هاي آموزشـي مهارت هک کردن رو به افزايش بوده و با اسـتقبال زيادي مواجه شده است .
بسياري از اساتيد و متخصصان حوزٔە فناوري اطلاعات معتقدند که دانشجويان و کـارشــناســان اين حوزه براي اين که بتوانند با حملات و چالش هاي امنيتي مقابله کرده و راه کارهاي دفاعي مؤثرتري ارائه دهند، بايد به شيؤە هکرها١ فکر کرده و با ماهيت انواع حملات و بدافزارها و طريقه نفوذ آن ها به سـيسـتم ها آشـنا شـوند (١ .
p ,٢٠٠٥ ,Livemore)؛ دوره هـايي از قبيـل آموزش هک ، آموزش نوشــتن بدافزارها و ويروس ها و آشنايي با جاسوس افزارها و هرزنامه ها از مباحثي هستند که در سال هاي اخير و در برخي دانشگاه ها جزء واحدهاي درسي دانشجويان رشتۀ علوم کامپيوتر و فناوري اطلاعات قرار گرفته اند ( ;١ .
Faculty Attitudes Toward Teaching Ethical Hacking to Computer and Information Systems Undergraduates Students.
Ethical Hacking Assessment as a Vehicle for Undergraduate Cyber- Security Education.
Teaching students to hack: Curriculum issues in information security.
Teaching ethical hacking in information security curriculum: A case study.