چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه قلدری، قربانی، نزاع، اضطراب، استرس و افسردگی در دو گروه دختران با و بدون افکار خودکشی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی- مقایسهای میباشد. تعداد 300 نفر از دانشآموزان دختر مدارس راهنمایی (پایه هفتم و هشتم) شهرستان پاکدشت به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامههای افکار خودکشی، اضطراب، استرس، افسردگی و قلدری ایلینویز را تکمیل کردند. به منظور تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین نمرات قربانی، قلدری، نزاع، استرس، اضطراب و افسردگی در دو گروه دختران با و بدون افکار خودکشی تفاوت معنیداری در سطح 0005/0p< وجود دارد. به این معنی که دختران با افکار خودکشی نمرات بالاتر در رفتارهای قربانی، قلدری، نزاع، استرس، اضطراب و افسردگی در مقایسه با گروه بدون افکار خودکشی به دست آوردند. در نهایت نتایج این پژوهش به نقش مهم متغیرهای قربانی، قلدری، نزاع، استرس، افسردگی و اضطراب بر افکار خودکشی اشاره کرده است. بنابراین با توجه به آسیبهای جسمی- روانشناختی زمینه ساز قلدری پیشنهاد می-شود در جهت پیشگیری، ارتقاء میزان آگاهی معلمان، والدین و دیگر اولیاء مدرسه آموزشهای کاربردی انجام شود.
خلاصه ماشینی:
تعـداد ٣٠٠ نفـر از دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی (پایه هفتم و هشتم ) شهرستان پاکدشت به روش نمونه گیـری خوشـه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های افکار خودکشی ، اضطراب ، استرس ، افسردگی و قلدری ایلی نویز را تکمیل کردند.
به این معنی که دختران با افکـار خودکشـی نمـرات بـالاتر در رفتارهـای قربـانی ، قلدری ، نزاع ، استرس ، اضطراب و افسردگی در مقایسه با گروه بدون افکار خودکشی به دست آوردند.
در نهایـت نتایج این پژوهش به نقش مهم متغیرهای قربانی ، قلدری ، نزاع ، استرس ، افسردگی و اضطراب بر افکار خودکشی اشاره کرده است .
Ruggieri, Friemel, Sticca, Perren and Alsaker 4.
Rothon, Head, Klineberg and Stansfeld 5.
قربـانی شـدن جسمانی و کلامی چون با بروندادهای خود مشاهده می شوند، بـه روش هـای مسـتقیم قلـدری معروف هستند، اما قربانی شدن عاطفی با استفاده از روابط اجتماعی میان گروه ها انجام می شود و شامل شایعه پراکنی ، تهمت زدن ، خبرچینی ، تحریک افراد دیگـر از سـوی فـرد قلـدر بـرای آسیب زدن به فرد قربانی و از همه مهم تر نادیده گرفتن ، طرد کردن و محروم کـردن اجتمـاعی قربانی از گروه یا از فعالیت های خـاص اسـت (پاپـانیکولا و همکـاران ، ٢٠١١).
Wang, Brittain, McDougall and Vaillancourt 4.
Kim, Leventhal, Koh and Boyce 7.
Potter, Silvermen, Connorton and Posner 2.
Faul, Jim, Williams, Loftus and Jacobsen 2.
Bullying, depression, and suicidal ideation in Finnish adolescents: school survey, British Medical Journal, 319(3): 348–351.