چکیده:
کارآفرینی یک واژه فراگیر است که هم سازمانها و هم افراد را در بر میگیرد. به این منظور که
نمیتوان سازمانی را کارآفرین در نظر گرفت که کارکنان و مدیران آن نتواسته باشند توانمندیهای
خودرا شناسایی و با استفاده از فهم محیطی ایجاد شده خلاقیتهای فردی را پرورش داده باشند. به
این ترتیب نگریستن به این مفهوم در خلا نمیتواند کمکی به گسترش آن در سازمانهای امروزی کنند.
شرکتهای صنعتی کوچک برای تبدیل به یک بخش سودآور ناچارند که از تمامی ظرفیتهای خود
استفاده نمایند و به نظر میرسد این مساله مهم تنها در سایه کارآفرینی سازمانی امکان پذیر باشد.
تحقیق حاضر با هدف بررسی وارزیابی نقش عوامل مرتبط با مدیریت، ساختارسازمانی، ابعاد
استراتژیکی، سیستم مالی و بودچه. نظام ارزیابی عملکرد و ابعاد فرهنگی در شرکتهای صنعتی
کوچک, سعی در تعیین اهمیت هر یک از این عناصر و رتبهبندی تاثیر آنها در ایجاد ساختاری
کارآفرین دارد. به این منظور ۲۵ شرکت صنعتی در شهرکهای صنعتی با روش علی - مقایسهای
مورد مطالعه قرار گرفتند که با استفاده از روشهای آماری تی مستقلء دوجملهای و تحلیل واریانس
فریدمن و روشهای توصیفی داده های بهدست آمده تحلیل شد.
نتایج تحقیق نشان داد که میزان برخورداری مدیران از مهارتهای مدیریتی سهگانه. نوع سیستم
بودجهریزی» نظام ارزیابی عملکرد و ابعاد فرهنگی شرکتهای کارآفرین با شرکتهای غیر کارآفرین
بهصورت معناداری متفاوت است. اما این تفاوت در دیگر متغیرهای ساختاری (رسمیت و تمرکز) و
ابعاد استراتژیکی (تعیین اهداف و سیاستهای اجرایی ) مشاهده نشد. یافتههای دیگر نشان داد که شرکت های کارآفرین به طور معناداری از لحاظ ساختاری پیچیده تر از شرکت های غیر کارآفرین هستند. هم چنین شرکت های کارآفرین نسبت به شرکت های غیر کارآفرین در تدوین ماموریت های سازمانی بهتر عمل می کنند.
خلاصه ماشینی:
تحقیق حاضر با هدف بررسی وارزیابی نقش عوامل مرتبط با مدیریت، ساختارسازمانی، ابعاد استرا تژیكی ، سیستم مالی و بودجه ، نظام ارزیابی عملكرد و ابعاد فرهنگی در شركت های صنعتی كوچك، سعی در تعیین اهمیت هر یك از این عناصر و رتبه بندی تأثیر آنها در ایجاد ساختاری كارآفرین دارد.
نتایج تحقیق نشان داد كه میزان برخورداری مدیران از مهارت های مدیریتی سه گانه ، نوع سیستم بودجه ریزی ، نظام ارزیابی عملكرد و ابعاد فرهنگی شركت های كارآفرین با شركت های غیر كارآفرین به صورت معنا داری متفاوت است ، اما این تفاوت در دیگر متغیر های ساختاری (رسمیت و تمركز) و ابعاد استراتژیكی (تعیین اهداف و سیاست های اجرایی ) مشاهده نشد.
5-5- معرفی متغیرهای تحقیق مهم ترین متغیر ها و اصلاحاتی كه در این مطالعه بررسی می شوند، عبارتند از : 1- شركت های صنعتی كوچك در این تحقیق بر پایه تعریف وزارت صنایع و معادن و جهاد كشاورزی شركت های دارای 50 نفر كاركن و كمتر در نظر گرفته شده اند؛ 2- مهارت های سه گانه مدیران از طریق آزمون های استاسندارد و محقق ساخته و با توجه به شاخص های اصلی كه »رابرت كتز« به آن ها اشاره كرده است، تعیین شد؛ 3- برای اندازه گیری كارآفرینی و زیر شاخص های آن از تست های استاندارد شده و پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد.
بررسی نظام ارزیابی عملكرد نشان می دهد كه با مقدار t =327/3 و درجه آزادی = 98 با 05/0 ≤ p شركت های كارآفرین نسبت به شركت های دیگر از لحاظ تدوین استاندارد ها و اجرای دقیق آن ها بهتر عمل كرده اند و تأثیر این عامل بر كارآفرینی شركت های صنعتی كوچك تایید شده است.