چکیده:
یادگیری سرآغاز نیاز به تکامل و بهتر شدن است. بدیهی است که هر چه علم و دانش بشری تکامل و
توسعه بیشتری پیدا کند، نیاز به تحول در یادگیری و سازو کارهای آن بیشتر خواهد شد. در سالهای
گذشته، آموزشهای الکترونیک از رونق و توجه شایانی برخوردار بوده است. همزمان با گسترش و توسعه
فناوریهای جدید در زمینه آموزش، سبک های جدیدی از فعالیتهای آموزشی پا به عرصه وجود نهاده اند
به عنوان یک سازو کار « یادگیری ترکیبی » . نام میبرند « یادگیری ترکیبی » که امروزه از آنها به عنوان
جدید بر استفاده متنوع و گسترده از روشهای یادگیری تاکید دارد. توجه درانتخاب و به کار گیری ابزار
متناسب با موقعیت یادگیرنده برای بالا بردن کیفیت یادگیری از اصول اولیه یادگیری، ترکیبی است.
یادگیری ترکیبی با بکارگیری ابزارهای متنوع و فناوریهای پیشرفته، سعی در بهبود کیفیت و توسعه کمی
فعالیتهای آموزشی در دو بعد عمودی و افقی دارد. در بعد افقی سعی بر گسترش دامنه و ابعاد وسایل
کمک آموزشی در فرایند آموزش دارد، به گونه ای که با ترکیب بهینه این وسایل بالاترین کیفیت حاصل
شود. در بعد عمودی به عمق مساله یادگیری و چگونگی درک بهتر مواد آموزشی می پردازد و اینکه چه
تکنیک هایی در چه زمانهایی به درک بهتر مطالب و یادگیری بهینه منجر می شود. ناگفته پیداست که
مانند تمام روشهای یادگیری، هدف اولیه و اساسی این روش نیز کاهش هزینه و بالا بردن کیفیت
خروجیهاست. چنین به نظر می رسد که یادگیری ترکیبی، تلفیقی از رویکرد سیستمی و نگرش اقتضایی به
یادگیری است. این بدان معنی است که ضمن توجه به ارتباط میان تمامی اجزا به عنوان یک کل به شرایط
به کارگیری این ابزار ها در راستای تحقق بهترین نتیجه، توجه ویژه ای می شود
خلاصه ماشینی:
واژه هايکليدي: يادگيري ترکيبي، تعامل آموزشي، نظام آموزشي ١٣٠ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره دهم ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * مقدمه مديران و کارکنان واحد آموزش سازمانها و موسسات از ديدگاه نگارنده مصداق تئوري نگهدارنده هرزبرگ هستند.
برنامه هاي يادگيري ترکيبي ممکن است در برگيرنده شکلها و ابزارهاي متنوعي از يادگيري باشد، مانند: کلاس هاي مجازي ، کلاس هاي واقعي، استفاده از نرم افزار هاي کمکي در فرايند آموزش ، شيوه هاي خود بهبودي، دوره هاي آموزشي مبتني بر وب ، سيستم هاي الکترونيک پشتيبان عملکرد، ترکيب محيط کار با وظايف و سيستم مديريت دانش .
١٣٦ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره دهم ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * ــ يادگيري ترکيبي همراه با مديريت دانش و هدايت گري براي توسعه قابليت هاي محيط کار (قابليت مورد نياز) خصوصيات اصلي وکليدي هر فرضيه چيست ؟ هر فرضيه با چه موقعيتي متناسب است ؟ چه ترکيبي از تکنيکها براي تقويت يادگيري قابل تطابق است ؟ بخش بعدي، اين سؤالات را به صورت جزئي مورد بررسي قرار مي دهد (رئيس دانا، ١٣٩١).
يادگيري ترکيبي و قابليت هاي آن براي برقراي تعامل آموزشي در نظام آموزش عمومي / ١٣٩ نتيجه گيري به طور خلاصه آنچه را که اين مقاله در توصيف و بيان يادگيري ترکيبي عنوان ميکند به قرار زير است .
Strategies for Building Blended Learning يادگيري ترکيبي و قابليت هاي آن براي برقراي تعامل آموزشي در نظام آموزش عمومي / ١٤١ 15- Michael Derntl,RenateMotsching-pitrik(2003).