چکیده:
حمرانی خوب الگوی جدیدی برای توسعه پایدار انسانی با سازوکار تعاملی سه بخش دولت، بخش
خصوصی وجامعه مدنی است تا به موجب ان کشورها بتوانند از همه توانمندی های خود در توسعه همه جانبه استفاده کنند. از انجایی که مهمترین عامل توسعه هر جامعه، افراد ان جامعه می باشد این تحقیق به روش کتابخانه ای واسنادی با هدف تاکید بر اهمیت توسعه انسانی، در جستجوی شناخت الزامات تحقق
حکمرانی خوب برای رسیدن به توسعه انسانی پایدار می باشد. و با طرح سوالی اینکه حکمرانی خوب،
اصول و مولفه های ان چیست و چگونه این اصول و مولفه ها می توانند توسعه انسانی پایدار را در کشور
ایران بوجود آورد؟ تامل و بازاندیشی در کیفیت هر کدام از مولفه های حکمرانی و اتخاذ راهبردهای
مناسب برای تقویت آنها، شاید بهترین الگوبرای توسعه پایدار انسانی باشد. و در نتیجه تعامل بخش ها با
یکدیگر و رفع ضعف های موجودبرسر راه توسعه کشور می تواند مسیری رو به پیشرفت و بهبود را در
توسعه پایدار کشور ایران به ارمغان بیاورد.
خلاصه ماشینی:
دکتري علوم سياسي ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد بناب ، ايران چکيده حمراني خوب الگوي جديدي براي توسعه پايدار انساني با سازوکار تعاملي سه بخش دولت ، بخش خصوصي وجامعه مدني است تا به موجب ان کشورها بتوانند از همه توانمنديهاي خود در توسعه همه جانبه استفاده کنند.
واژه هايکليدي: حکمراني خوب ، توسعه ، توسعه انساني، جمهوري اسلامي ايران ١٤٤ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره دهم ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * مقدمه پس از فراز و نشيب هاي فراوان درسير تحول توسعه ، نظريه حکمراني خوب يعني نحوه اداره کشور، شيوه تصميم گيري وچگونگي تعامل بين دولت و مردم به عنوان توسعه ، مطرح شده است (جاسبي ونفري، ١:١٣٨٨).
محمد عليپور ورحيمي عماد (١٣٩٢) با استفاده از الگوي نظري حکمراني خوب به اين نتيجه رسيدند که در مقطع تاريخي سالهاي ١٣٣٢تا١٣٥٧روابط خصومت اميز دولت با جامعه مدني به گسترش فساد سياسي، بيثباتي سياسي و و مشارکت سياسي عليه نظام حاکم منجر شد واين عوامل موجب تسريع در روند شکل گيري انقلاب اسلامي ايران گشت .
به طور کلي توسعه منابع انساني داراي مؤلفه هاي زير است : ١- ايجاد آگاهي علمي و ارتقاي دانش کارکنان ؛ ٢- توليد رفتارهاي علمي و متعادل در کارکنان ؛ ٣- ايجاد ارزش افزوده به عنوان کيفيت در کارکنان ؛ ٤- ارتقاي قابليت هاي کارکنان ؛ ٥- توسعه مهارتهاي انجام کار، ٦- به روز کردن اطلاعات کارکنان ؛ ٧- توانايي حل مسائل به شکل علمي؛ ٨- درست انجام دادن کارها؛ ١٤٨ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره دهم ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * ٩- تصميم گيري عقلايي؛ ١٠- رشد شخصيت هماهنگ در کارکنان ؛ ١١- توانايي ترکيب اطلاعات و ساختن مجموعه هاي جديد (مبارکآبادي، ١٣٨٥: ١٨٣).