چکیده:
اثرات زیانبار حمل و نقل در سالهای اخیر موجب گردید که کارشناسان و برنامه ریزان درصدد راهکاری
برای مقابله با این معضلات برآیند؛ یکی از اصلی ترین راهکارها استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی
بجای وسایل نقلیه شخصی میباشد. به طور کلی حمل و نقل عمومی تاثیر بسزایی در کاهش آثار سوء
حملونقل از قبیل آلودگیهای زیست محیطی، ترافیک، کاهش سلامت اجتماعی و مواردی از این قبیل
دارد. از طرفی جهت دستیابی به پایداری اقتصادی در بخش حملونقل لازم است در برنامهریزیها عدالت
اقتصادی، ثبات اقتصادی و رفاه اقتصادی مدنظر قرار گیرد. لذا در این پژوهش ابتدا به تبیین استراتژیهای
پیش روی شهر مشهد به منظور توسعه سیستم حملونقل عمومی پرداختهایم و سپس از طریق مدل
TOPSISو با نظرسنجی از تعداد ٢٠ نفر از کارشناسان حوزه شهرسازی و ترافیک این استراتژی ها را با
توجه به میزان تاثیر هریک از آنها در دستیابی به پایداری اقتصادی شهر مشهد اولویت بندی نمودهایم.
نتایج حاصله بیانگر آن است که ارتقاء کمی و کیفی ناوگان اتوبوسرانی و پس از آن توسعه خطوط قطار
سبک شهری LRT مطلوب ترین استراتژیهای توسعه حملونقل عمومی شهر مشهد در راستای دستیابی
به پایداری اقتصادی می باشد.
خلاصه ماشینی:
همچنین جهت تجزیه و تحلیل ارتباط میان استراتژی های توسعه حملونقل عمومی و پایداری اقصاد شهری، از تکنیک Topsis استفاده شده است به این طریق که ابتدا ماتریس زوجی میان شاخصهای پایداری اقتصاد شهری و حمل ونقل عمومی در شهر تشکیل و نرمالیزه شد.
4-1- تبیین شاخصها و سناریوها ابتدا لازم است سناریوها و شاخصها تبیین گردد، بدین منظور، استراتژی های توسعه حمل و نقل عمومی را به عنوان سناریوهای تحقیق با هدف اولویت بندی این سناریوها در راستای دستیابی به پایداری اقتصادی شهر مشهد در نظر میگیریم.
همچنین با استناد به نتایج حاصله از نظرسنجی صورت پذیرفته از کارشناسان حوزه شهرسازی مشخص گردید که مهمترین عامل در زمینه دستیابی به پایداری اقتصادی، تأمین عدالت اقتصادی می باشد و رفاه اقتصادی و ثبات اقتصادی در مرتبه های بعدی قرار خواهند بنابراین استراتژی های مختلف توسعه حمل و نقل عمومی شهر مشهد مورد سنجش قرار گرفت که هریک تا چه میزان میتوانند در دستیابی به اهداف پایداری اقتصادی موفق میباشند؛ نتایج حاصله بیانگر آن است که ارتقاء کمی و کیفی ناوگان اتوبوسرانی مطلوب ترین استراتژی میباشد و پس از آن توسعه خطوط قطار سبک شهری LRT با کسب امتیاز بالای 5/0 به عنوان استراتژی هایی قابل قبول شناسایی شده اند لازم به ذکر است احداث خطوط مترو نیز با توجه به کسب امتیاز 4652/0 و نزدیکی به حد میانه تا حدودی قابل قبول میباشد اما سایر استراتژیهای نمیتوانند پایداری اقتصادی شهر مشهد را تأمین نمایند.