چکیده:
آموزش و پرورش نهادی اجتماعی است که در راستای بهبود زندگی اجتماعی بشر شکل گرفته است. در
این نهاد چالش های فراوانی وجود دارد که نیاز به بررسی دقیق و موشکافانه دارند. از چالش های مهم
آموزش و پرورش ترک تحصیل دانش آموزان و علل آن است. ترک تحصیل دانش آموزان باعث هدر
رفتن منابع اجتماعی، اقتصادی و استعدادهای انسانی فراوانی می شود و اثرات مخرب زیادی در جامعه بر
جای می گذارد. موضوع تحقیق حاضر ،بررسی علل ترک تحصیل دانش آموزان دبستان دخترانه حضرت
معصومه (س) روستای پزم تیاب کنارک، است. هدف از این پژوهش شناخت عوامل خانوادگی،اقتصادی، فرهنگی -اجتماعی و مدرسه ای دخیل در ترکک تحصیل دانش آموزان مدرسه ی مذ کوراست.
نتایج پژوهش که بر اساس اطلاعات موجود در پرونده ی تحصیلی دانش آموزان و پرسشنامه هایی که
توسط مدیر و معلمان مدرسه برای هر دانش آموز تکمیل شد، حاکی از آنست که: بیسوادی والدین،
وضعیت اقتصادی ضعیف خانواده های دانش آموزان و بعضی فرهنگک های بومی منطقه مثل ازدواج
زودهنگام دختران علل اصلی ترک تحصیل دانش آموزان است.
خلاصه ماشینی:
متن در راستاي جمع آوري اطلاعات مربوط به تمامي دانش آموزان از معلمان هر پايه و سوابق تحصيلي و اطلاعات خانوادگي موجود در پرونده ي دانش آموزان از پرسشنامه ي ذيل استفاده شد: همکاران گرامي و اولياي محترم لطفا با پاسخگويي دقيق به پرسش هاي زير ما را در ارائه ي اطلاعات و آمار صحيح ياري فرماييد: الف : عوامل خانوادگي ١-ميزان تحصيلات پدر دانش آموز: الف : بيسواد ب : تحصيلات ابتدايي ج : ديپلم د: تحصيلات دانشگاهي ٢-ميزان تحصيلات مادر دانش آموز: الف : بيسواد ب : تحصيلات ابتدايي ج : ديپلم د: تحصيلات دانشگاهي ٣- تعداد فرزندان خانواده : الف : تک فرزند ب : ٢نفر ج :٣نفر د:٤نفر و بيشتر بررسي علل ترک تحصيل دانش آموزان دبستان دخترانه حضرت معصومه (ص ) روستاي پزم تياب کنارک / ٧٣ ب : عوامل اقتصادي ٤- شغل پدر: ٥- شغل مادر ٦- ميزان در آمد ساليانه خانواده ج : عوامل فرهنگي و اجتماعي ٧- نظر خانواده در مورد ادامه تحصيل دختران : الف : موافق ب : مخالف ٨- دانش آموز ازدواج کرده است ؟ الف : بلي ب : خير ٩-والدين دانش آموز در مسائل آموزشي با مدرسه همکاري مي کنند؟ الف : بلي ب : خير د- عوامل مدرسه اي ١٠- مدرسه امکانات کافي جهت تحصيل دانش آموزان دارد؟ الف : بلي ب : خير ١١-معلمان جهت تدريس از روش هاي به روز استفاده مي کنند؟ الف : بلي ب : خير ١٢-محتواي کتاب هاي درسي با نيازهاي دانش آموزان چه ميزان همخواني دارد؟ الف : خيلي کم ب : کم ج : متوسط د: زياد نتايج کلي پرسشنامه ها به صورت زير دسته بندي شد: از تعداد ٣٠٨ دانش آموز مدرسه : تحصيلات پدر: ٢٤٨ نفر از پدران بيسواد، ١٠ نفر تحصيلات ابتدايي، ٤٨ نفر تحصيلات متوسطه و ديپلم و ٢ نفر تحصيلات دانشگاهي داشتند.