چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد آموزشی و
پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران در سال ٩٤ انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف
کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی - پیمایشی بوده است. روش تحقیق این پژوهش از نوع
همبستگی می باشد. جامعه مورد مطالعه اعضای هیئت علمی برخی از دانشکده های دانشگاه تهران می باشد.
این جامعه دارای 658 عضو هیئت علمی بوده که با روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای به صورت نمونه
متناسب با حجم جامعه تعداد 278 عضو هیئت علمی به عنوان نمونه انتخاب شده اند. نتایج این پژوهش
نشان می دهد که بین کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت
علمی دانشگاه تهران رابطه مثبت ومعنی داری بدست آمده است، یعنی هرچه میزان استفاده از فناوری
اطلاعات و ارتباطات بیشتر باشد، فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی بیشتر خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
ايران چکيده اين پژوهش با هدف بررسي رابطه بين کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات با عملکرد آموزشي و پژوهشي اعضاي هيئت علمي دانشگاه تهران در سال ٩٤ انجام شده است .
شمسايي و يعقوبي که در پژوهش خود در دانشگاه زنجان و به منظور بررسي عوامل موثر بر کاربرد اينترنت از سوي اعضاي هيئت علمي دانشگاه زنجان صورت گرفت نتايج نشان مي دهد پاسخگويان نگرش مثبتي نسبت به اينترنت دارند و رابطه مثبت و معني داري بين استفاده از اينترنت و خصوصياتي از قبيل مهارت رايانه اي، مهارت در زبان انگليسي ، سن ، سابقه شغلي، تعداد آثار علمي و فعاليت هاي پژوهشي آنها وجو دارد (٧).
چارچوب روش پژوهش هدف اين پژوهش بررسي وضعيت رابطه بين ميزان استفاده کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات با عملکرد آموزشي و پژوهشي اعضاي هيئت علمي دانشگاه تهران در سال ٩٤است .
٨٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و سه ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * جدول ٢: نحوه توزيع پاسخ دهندگان را برحسب ميزان استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در عملکردهاي آموزشي (به تصویر صفحه رجوع شود) يافته هاي تحليلي پژوهش براي بررسي اين سوال که آيا بين ميزان کاربرد از فناوري اطلاعات و ارتباطات در عملکرد هاي آموزشي و پژوهشي اعضاي هيئت علمي دانشگاه تهران رابطه اي وجود دارد از همبستگي پيرسون استفاده شده است .
نتيجه گيري نتايج حاصل از بررسي سوال هاي پژوهش نشان داد که بين ميزان استفاده اعضاي هيئت علمي دانشگاه تهران از فناوري اطلاعات و ارتباطات با عملکرد آموزشي و پژوهشي آنان رابطه معني داري وجود دارد.