چکیده:
مطالعه حاضر با هدف تعیین مولفههای اساسی ارائه الگوی توسعه برای مراکز فرهنگی مورد مطالعه مراکز
آموزشی استان مازندران صورت گرفت. این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع گراندد تئوری است که
جامعه آماری در پژوهش حاضر خبرگانی که در زمینه الگوهای توسعه فرهنگی دارای دانش حرفه ای و
تجربه هستند میباشد که تعداد آنها برابر با ١٠ نفر میباشند، انجام شده است سپس با روش سلسله مراتبی (AHP) وزن دهی و رتبه بندی شده است و در نهایت با توجه به مصاحبه خبرگان پرسشنامه تنظیم و توزیع و جمع اوری شده است. جامعه آماری بخش کمی این پژوهش در بخش کیفی ١٠ نفر بر اساس انتخاب
هدفمند انجام شده است و سپس بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد ٣٢٠ پرسشنامه توزیع و تعداد
٢٩٨ نفر از کارشناسان و مدیران مراکز فرهنگی مازندران به ان پاسخ و جمع آوری شده است. روش
جمعآوری داده ها، مصاحبه عمیق نیمهساختار یافته بوده و برای تجزیه و تحلیل و تفسیر دادهها، از روش
اشتراوس و کوربین استفاده شده است. در تجزیه و تحلیل داده ها از روش های گرندد تئوری، روش سلسله
مراتبی AHP و آزمون تی و فریدمن استفاده شده است. اتحلیل مصاحبه ها و دیدگاه و پاسخ های شرکتکنندگان نشان داد که مولفه های اساسی هشت الگوی توسعه برای مراکز فرهنگی در استان مازندران که شامل دینی و مذهبی، اشتغال، ملی وبومی، پوشش، سلامت، پژوهش، سبک زندگی، تکنولوژی و ارتباطات می باشد. نتایج پزوهش به روش سلسله مراتبی (AHP) نشان می دهد که شاخص دینی ومذهبی اولویت اول و شاخصهای ملی و بومی، پوشش، سبک زندگی، سلامت، پژوهش، تکنولوژی و ارتباطات، نرخ ناسازگاری اولویت دوم تا هشتم در مراکز اموزشی استان مازندران بوده است. همچنین سوال اصلی پژوهش مولفه ها و شاخص های الگوی فرهنگی استان مازندران تاثیرگذار هستند هر هشت شاخص بر ساختار مراکز فرهنگی استان مورد تایید قرار گرفت و میانگین هر شاخص که با روش اماری انجام گرفت نشان می دهد که میانگین شاخصهای پوشش بالاترین میانگین و بعد شاخص های دینی و مذهبی، پژوهش، سلامت، اشتغال، تکنولوزی، سبک زندگی و شاخص ملی و بومی میباشد، که این نتایج نشان دهنده شکاف بین مدیران و تصمیم گیران مراکز اموزشی و مجریان می باشد.
خلاصه ماشینی:
اين مطالعه يک پژوهش کيفي از نوع گراندد تئوري است که جامعه آماري در پژوهش حاضر خبرگاني که در زمينه الگوهاي توسعه فرهنگي داراي دانش حرفه اي و تجربه هستند ميباشد که تعداد آنها برابر با ١٠ نفر ميباشند، انجام شده است سپس با روش سلسله مراتبي (AHP) وزن دهي و رتبه بندي شده است و در نهايت با توجه به مصاحبه خبرگان پرسشنامه تنظيم و توزيع و جمع اوري شده است .
توسعه فرهنگي در تحقيق حاضر توسعه فرهنگي مبتني بر ارتقاء سطح آگاهي و شناخت افراد در حوزه هاي مختلف آموزشي مراکز فرهنگي استان در مقاطع متوسط اول و دوم و ابتدايي در نظر گرفته شده است مفهوم توسعه با مروري به عقايد اسميت ،١ شومپيتر،٢ روزنشتاين رودن ،٣ نورکس ،٤ ١٧ ليبن اشتاين ٥ ، ميردال ،٦ لوئيس ، 7 روستو،٨ در مورد توسعه و بررسي الگوهاي ساختارگرا، نئومارکسيسم و همچنين نظريه وابستگي ، نووابستگي، نئوکلاسيکي و نهادگرايي و نيز ديدگاه تحليل تاريخي نورث ، ديدگاه رانت طلبي يا مکتب گزينش عمومي، ديدگاه گزينش جمعي و نهايتا توسعه انساني، اين نتايج حاصل شده است که با وجود سابقه در ادبيات «رشد» چندصدساله براي واژه عمدتا به «توسعه » اقتصادي، پيشينه مفهوم بعد از جنگ جهاني دوم و دهه ١٩٥٠ ميلادي برمي گردد.
culture ارائه الگوي توسعه براي مراکز فرهنگي (مطالعه موردي: مراکز آموزشي استان مازندران ) / ١٥٣ ترکيب اين عوامل باعث ميشود که مثلا فرهنگ کانادا و پاکستان متمايز از انگلستان و الجزاير باشد (عابدي، ١٣٨٤ : ١٣).