چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش، ارائه مدلی چندهدفه برای حملونقل زمینی مواد خطرناک در شبکه هاب برای به حداقل رساندن هزینههای حملونقل و هزینههای احداث هاب و لینک با در نظر گرفتن ریسک موجود در حملونقل مواد خطرناک است.
روش: با استفاده از دادههای واقعی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی، مدل مکانیابی هاب ارائه شده در این پژوهش با روش معیار جامع حل شد و تحلیل حساسیت جوابهای مدل روی برخی از پارامترها انجام گرفت.
یافتهها: با توجه به نتایج حل مدل با 10 عدد هاب، منطقه چهار محال و بختیاری بهعنوان هاب جدید انتخاب شد. نحوه تأمین فراورده نفتی هر یک از مناطق نیز ارائه شده است.
نتیجهگیری: مواد خطرناک که ماده اولیه یا محصول استراتژیک در صنایع گوناگون محسوب میشوند، نقش مهمی در توسعه صنعتی کشور ایفا میکنند. حملونقل مواد خطرناک با توجه به ماهیت خطرآفرین و تبعات آن از اهمیت خاصی برخوردار است. از سوی دیگر، طراحی صحیح شبکه حملونقل و توزیع بهینه فراوردهها از منابع تولید به مصرفکنندگان میتواند موجب کاهش هزینه تولید و در نتیجه مصرف بهینه انرژی شود.
Objective
The purpose of this study is to provide a multi-objective model for ground transportation of hazardous materials in the hub network that tries to minimize the costs of transportation and construction of the hubs and the links, considering the existing risk in the hazardous materials transportation.
Methods
The problem with the proposed Hub Location model will be solved using the real data of National Iranian Oil Products Distribution Company and applying the Global Criterion Method. Then the sensitivity analysis of the model's results on some parameters is performed.
Results
Considering the results of the model for 10 hubs, Chaharmahal and Bakhtiari was chosen as the new hub location. The supply of oil products to each of the areas was also provided.
Conclusion
Hazardous materials as raw materials or strategic products in different industries play an important role in the industrial development of the country. Transportation of hazardous materials is very important due to their perilous nature and consequences. On the other hand, the proper design of a transportation network and optimal distribution of the products from production sources to consumers can reduce the costs of production and result in the optimum consumption of energy.