چکیده:
هدف از این پژوهش، تجزیه و تحلیل قصه های عامیانه کتاب «گل به صنوبر چه کرد» از انجوی یرازی، از منظر نمادشناسی، چگونگی کاربرد نمادها، و شناسایی خاستگاه نمادها است. در این ستار که به روش کتابخانهای و براساس تحلیل محتوایی با رویکردی تاویلگرایانه انجام شده ست، آشکار میشود که برخی از قصه های عامیانه، برآمده از اسطوره ها و بازتابی از انباشتهای تجربی یشینیان است و اغلب آیینها و باورهای آیینی گذشتگان به صورت نمادین در قصه های عامیانه، ویژه جادویی، کاربرد داشته است و برخی از قصه های عامیانه از دوره های توتم پرستی جانوری و یاهی نیاکان برجای مانده است. همچنین بسیاری از قصه های عامیانه، در بردارنده کهن الگوهایی مچون؛ سفر، آزمون، سرنوشت، گذرآیینی و قهرمان است که بازگوکننده خاستگاه مشترک قصه ها با اسطوره هاست و نقش عمده ای در دستیابی ملتها به خودآگاهی ایفا میکند، اعداد و ارقام رمزی و دسی نیز در قصه های عامیانه حضوری چشمگیر دارند. نتایج آماری تحقیق نشان میدهد که به رتیب نمادهای انسانی، طبیعی، حیوانی و فراطبیعی بیشترین تا کمترین کاربرد را داشته اند
خلاصه ماشینی:
در این جستار که به روش کتابخانه ای و براساس تحلیل محتوایی با رویکردی تأویل گرایانه انجام شده است ، آشکار میشود که برخی از قصه های عامیانه ، برآمده از اسطوره ها و بازتابی از انباشتهای تجربی پیشینیان است و اغلب آیینها و باورهای آیینی گذشتگان به صورت نمادین در قصه های عامیانه ، بویژه جادویی، کاربرد داشته است و برخی از قصه های عامیانه از دوره های توتم پرستی جانوری و گیاهی نیاکان برجای مانده است .
در این پژوهش ، نمادشناسی قصه های عامیانۀ ایرانی با تاکید بر کتاب ارزشمند «گل به صنوبر چه کرد» سید ابوالقاسم انجوی شیرازی مورد تحلیل محتوایی و بررسی نماد شناسانه قرارگرفته است ، نماد نماد مفهوم بسیار گسترده ای دارد و در حوزه های گوناگونی همچون ؛ تاریخ ادیان ، ادبیات ، روانشناسی و هنر کاربرد دارد.
تحلیل یافته های پژوهش در یک نگاه کلی دویست و پنجاه و چهار بار از نماد در پانزده قصه ای که قابلیت نمادین داشته اند استفاده شده است ، که از این میزان نمادهای انسانی با یکصد و پانزده مرتبه کاربرد و اختصاص ٤٥/٢٧ درصد به خود رتبۀ اول را حائز است و نمادهای طبیعی با هفتاد و دو مرتبه کاربرد و حضور ٢٨/٣٤ درصدی در رتبۀ دوم و نمادهای حیوانی با پنجاه و یک مرتبه کاربرد و اختصاص ٢٠/١٠ درصد مرتبۀ سوم و نمادهای فراطبیعی با شانزده مرتبه تکرار در تمامی قصه ها و ٦/٢٩ درصد جامعۀ آماری، در مرتبۀ آخر قرار دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار شمارة ٥ میزان کاربرد نمادهای چهارگانه در قصه های عامیانه نتایج پژوهش از میان نمادهای چهارگانه ، نماد انسانی بیشترین و فراطبیعی کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده است .