Skip to main content
فهرست مقالات

بهبود زنجیره تأمین شرکت ایساکو با استفاده از مدل موجودی و توزیع غیر متمرکز

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (28 صفحه - از 59 تا 86)

کلید واژه های ماشینی : زنجیره تأمین، زنجیره تأمین شرکت ایساکو، مدیریت زنجیره تأمین، اطلاعات، شرکت ایساکو، مدل، میزان ارسالی سبد قطعات، مدیریت، بخش تأمین قطعات شرکت ایساکو، نمایندگی

مدیریت زنجیره تأمین یکی از مباحث جدید در نظام‌های مدیریت نوین است که توسط بسیاری از صاحبنظران حتی با نظام‌های لجستیک و پشتیبانی در مجتمع‌های بزرگ صنعتی و تولیدی مترادف تلقی می‌شود. لیکن با طرح نظریه‌های جدید در ارتباط با رضایت مشتریان، تولید براساس در خواست‌ها و نیازهای مشتریان و مسائل رقابتی در بازار از یک سو و سودآوری برای تولیدکنندگان اصلی همانند شرکت‌های بزرگ خودروسازی، فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای که از نظر فیزیکی و جغرافیایی گستردگی پیچیده‌ای دارند، از سوی دیگر و همچنین تأثیر و گسترش نفوذ تکنولوژی‌های اطلاعاتی (IT) و ارتباطی و نوع همبستگی‌هایی‌که بین تأمین‌‌کنندگان و تولیدکنندگان بزرگ را در بر می‌گیرد، این بحث به بحثی جامع تبدیل شده است. در این مقاله ضمن تشریح ابعاد کلیدی و اصول بنیادین زنجیره تأمین ، به اهمیت مدیریت موجودی در زنجیره تأمین پرداخته شده و به صورت موردی سیستم مذکور در بخش تأمین قطعات شرکت ایساکو به عنوان متولی خدمات پس از فروش شرکت ایران خودرو به اجرا گذاشته شده است . از آنجایی که بحث مدیریت موجودی، یکی از مباحث مهم در حیطه زنجیره عرضه محسوب می‌گردد، لذا مدل موجودی و توزیع غیرمتمرکز برای این شرکت طراحی گردیده است .

خلاصه ماشینی:

"از آنجایی که بحث مدیریت موجودی، یکی از مباحث مهم در حیطه زنجیره عرضه محسوب می‌گردد، لذا مدل موجودی و توزیع غیرمتمرکز برای این شرکت طراحی گردیده است . Sahim & Dogan (2003) از برنامه‌ریزی پویا بدین منظور استفاده کرده‌اند و Leung & Basenet (2003) با در نظر گرفتن اندازه سفارش برای موجودی‌ها به ارائه مدل جهت تعیین میزان موجودی بهینه در زنجیره تأمین پرداختند. 6. نقش مدیریت موجودی در زنجیره تأمین یکی از مباحثی که اخیرا شرکت‌ها در زنجیره تأمین خود توجه خاصی را بدان مبذول داشته اند، تمرکز بر کارایی عملکرد زنجیره تأمین باتوجه به در نظر گرفتن جریان صحیح اطلاعات و جلوگیری از ایجاد اثر Bullwhip از یک طرف و میزان تخصیص بهینه موجودی به انبارها و نمایندگی‌های تحت پوشش از طرف دیگر می‌باشد. پس از انجام این تحقیق (که نتایج کمی آن در جداول قبلی ارائه گردیده است) و سایر بحث‌های کارشناسی صورت گرفته در شرکت ایساکو مسئولین این شرکت بر آن شدند تا طرحی نهایی مبنی بر توزیع قطعات از طریق دفاتر منطقه‌ای به نمایندگی‌های تحت پوشش هر دفتر، به جای توزیع مستقیم به هر نمایندگی از طریق دفتر مرکزی تهران را در دستور کار خود قرار دهند. از آنجایی که بحث مدیریت موجودی‌ها، یکی از مباحث اساسی در زنجیره تأمین محسوب می‌گردد، لذا مدل پیشنهادی جهت بهبود وضعیت موجودی‌های شرکت و تخصیص بهینه و مناسب قطعات که بر گرفته از سیستم توزیع غیرمتمرکز می‌باشد، ارائه گردید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.